Стаття 5 № 4’2018

Нагайчук, В. М., канд. техн. наук, голов. наук. співроб., Ілляш, С. І., завідувач відділу, Терещенко, Т. А., канд. хім. наук, провід. наук. співроб.
ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ГАРЯЧОГО РЕСАЙКЛІНГУ АСФАЛЬТОБЕТОНУ НА ДОРОЗІ В УКРАЇНІ. DOI: 10.33868/0365-8392-2018-4-256-28-36

Анотація. Регенерація асфальтобетонних шарів дорожнього одягу з застосуванням технологій гарячого ресайклінгу асфальтобетону на дорозі дозволяє ефективно ліквідувати поверхневі дефекти (колійність, тріщинуватість, викришування кам’яних матеріалів, виступання бітуму), у тому числі такі, що виникають внаслідок невідповідності асфальтобетону нормативним вимогам. Завдяки економічним та екологічним перевагам технології гарячого ресайклінгу асфальтобетону на дорозі відносяться до ефективних альтернативних сучасних методів регенерації асфальтобетонних покриттів.
В Україні технології гарячого ресайклінгу асфальтобетону на дорозі було вперше застосовано у 2013 році при виконанні поточного середнього ремонту ділянки автомобільної дороги М-01 «Київ – Чернігів – Нові Яриловичі». Станом на сьогодення технології гарячого ресайклінгу на дорозі були впроваджені при виконанні ремонтних робіт на чисельних об’єктах, зокрема на ділянках автомобільних доріг державного значення М-01, М-06, Н-09, Р-10, Р-67. У цій статті виконано аналіз результатів моніторингу матеріалів і технологій, який здійснювався протягом 2014-2018 рр. з метою дослідження ефективності гарячого ресайклінгу асфальтобетону на дорозі за підтримки Укравтодору.
За результатами виконаного аналізу надано висновки щодо ефективності застосування технологій гарячого ресайклінгу асфальтобетону на дорозі, які підтверджуються світовим досвідом впровадження таких технологій:
– гарячий ресайклінг на дорозі, за умов структурної цілісності та належної несучої здатності дорожнього одягу, забезпечує ефективну ліквідацію поверхневих дефектів асфальтобетонного покриття, у тому числі пов’язаних з невідповідністю складу та властивостей асфальтобетону нормативним вимогам, на глибину до 60 мм; гарячий ресайклінг на дорозі не застосовують у випадку суттєвої неоднорідності асфальтобетону існуючого покриття на проектній ділянці;
– ефективність регенерації асфальтобетонних покриттів з застосуванням гарячого ресайклінгу на дорозі залежить від точності оцінювання стану об’єктів та матеріалів на стадії інженерних вишукувань, та, відповідно, від своєчасного виконання окремих видів ремонтних робіт, таких як:
– ремонт тріщин на глибину, що перевищує робочу глибину гарячого ресайклінгу;
– додаткове ущільнювання (за необхідності) незв’язних шарів основи з попереднім видаленням на окремій ділянці верхніх монолітних шарів;
– для збереження відповідного техніко-експлуатаційного стану дорожнього одягу протягом встановленого періоду експлуатації рекомендується влаштування на шарі регенерованої суміші захисного шару литої емульсійно-мінеральної суміші.
Дослідження, виконані при впровадженні технологій гарячого ресайклінгу асфальтобетону на дорозі, дозволять підвищити якість регенерованих матеріалів та забезпечити адаптацію технологій до сучасних вимог національних стандартів.
Ключові слова: регенерація асфальтобетонного покриття, гарячий ресайклінг на дорозі, регенерований асфальтобетон, польові випробування, вимірювання міцності дорожнього одягу, вимірювання колійності.

REFERENCES
1. Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine (2012) Sumishi asfal`tobetonni ta asfal`tobeton dorozhnij ta aerodromny`j. Texnichni umovy` : DSTU B V.2.7-119:2011. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Mixtures of asphaltic concrete and asphalt concrete road and airfield. Specifications: DSTU B V.2.7-119: 2011. National standard of Ukraine]. Kyiv, Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine, 37 p. DOI: https://doi.org/10.32402/dovkil2019.01.061
2. SE «M. P. Shulhin State Road Research Institute» (2017) Provesty` obstezhennya, vy`znachy`ty` transportno-ekspluatacijni pokazny`ky` na dilyankax avtomobil`ny`x dorig, pobudovany`x iz zastosuvannyam novy`x materialiv i suchasny`x texnologij, ta zanesty` rezul`taty` doslidzhen` v elektronnu bazu dany`x SAM [Carry out the survey, determine the transport and operational performance on the sections of roads, built with the use of new materials and modern technologies, and include the results of research into the electronic database of SAM]. Kyiv, Derzhavne agentstvo avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny`, derzhavne pidpry`yemstvo «Derzhavny`j dorozhnij naukovo-doslidny`j insty`tut imeni M.P. Shul`gina».
3. Derzhavne agentstvo avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny`, Derzhavne pidpry`yemstvo «Centr naukovo-texnichnogo suprovodu dorozhnix robit ta serty`fikaciyi dorozhn`oyi produkciyi» (2016) Provesty` monitory`ng texnologiyi «garyachy`j resajkling» pry` vy`konanni robit na avtomobil`ny`x dorogax zagal`nogo kory`stuvannya ta pidgotuvaty` propozy`ciyi shhodo vidnovlennya asfal`tobetonnogo pokry`ttya za danoyu texnologiyeyu [Monitor the hot recaiking technology when performing work on public roads and prepare proposals for the restoration of asphalt concrete coatings according to this technology]. Kyiv, Derzhavne agentstvo avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny`, derzhavne pidpry`yemstvo «Centr naukovo-texnichnogo suprovodu dorozhnix robit ta serty`fikaciyi dorozhn`oyi produkciyi». DOI: 10.32702/2307-2156.2018.10
4. Xarkis`ky`j avtomobil`no-dorozhny`j universy`tet (2009) Avtomobil`ni dorogy`. Vy`znachennya transportnogo-ekspluatacijny`x pokazny`kiv dorozhnix odyagiv : SOU 45.2-00018112-042:2009. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Roads. Determination of transport-operational indicators of road clothing]. Kyiv, Derzhavne agentstvo avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny`.
5. Hafeez, I., Ozer, H., and Al-Qadi, Imad L. (2014) Performance Characterization of Hot In-Place Recycled Asphalt Mixtures. Journ. of Transportation Engineering, vol. 140, no. 8, 9 p. DOI: https://doi.org/10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000679
6. Derzhavny`j komitet budivny`cztva, arxitektury` ta zhy`tlovoyi polity`ky` Ukrayiny` (2000) Dorogy` avtomobil`ni ta aerodromy`. Metody` vy`miryuvan` nerivnostej osnov i pokry`ttiv : DSTU B V.2.3-3-2000 (GOST 30412-96) [Automobile roads and aerodromes. Methods of measurement of inequalities of bases and coatings: DSTU B V.2.3-3-2000 (GOST 30412-96)]. Kyiv, Derzhavny`j komitet budivny`cztva, arxitektury` ta zhy`tlovoyi polity`ky` Ukrayiny`, 16 p.
7. Vsesoyuzny`j dorozhnij naukovo-doslidny`j insty`tut (SoyuzdorNDI) (1997) Dorogy` avtomobil`ni. Metod vy`znachennya koeficiyenta zcheplennya kolesa avtomobilya z dorozhnim pokry`ttyam : DSTU B V.2.3-2-97 (GOST 30413-96) [Roads of the automobile. Method of determining the coefficient of adhesion of a wheel with a road surface: DSTU B V.2.3-2-97 (GOST 30413-96)]. SoyuzdorNDI.
8. Derzhstandart Ukrayiny` (1997) Bezpeka dorozhn`ogo ruxu. Avtomobil`ni dorogy`, vuly`ci ta zalizny`chni pereyizdy`. Vy`mogy` do ekspluatacijnogo stanu : DSTU 3587-97 [Road safety. Roads, streets and railroad crossings. Requirements for operating condition: DSTU 3587-97]. Kyiv, Derzhstandart Ukrayiny`, 50 p.
9. DP «UkrNDNCz» (2017) Avtomobil`ni dorogy`. Metody` vy`znachennya deformacijny`x xaraktery`sty`k zemlyanogo polotna ta dorozhn`ogo odyagu : DSTU B V.2.3-42:2016 [Roads. Methods of determining the deformation characteristics of the earthen and road wear: DSTU B V.2.3-42: 2016]. Кyiv, DP «UkrNDNCz», 43 p.
10. Derzhavne agentstvo avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny` (2004) Sporudy` transportu. Dorozhnij odyag nezhorstkogo ty`pu : VBN V.2.3-218-186-2004 [Constructions of transport. Road clothing of non-rigid type: VBN V.2.3-218-186-2004]. Kyiv, Ukravtodor, 176 p.