Article 12 # 3'2024

© В. В. Журавель, завідувач сектору
законодавчого забезпечення перевезень
лабораторії загальної та пасивної безпеки транспортних засобів науково-дослідного центру – технічної служби з випробувань транспортних засобів,
e-mail: vzhuravel@insat.org.ua,
ORCID: 0000-0003-1930-8200
(ДП «ДержавтотрансНДІпроект»)

СЕРВІС ТА ЯКІСТЬ ОБСЛУГОВУВАННЯ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ
ПЕРЕВЕЗЕНЬ ПАСАЖИРСЬКИМ АВТОМОБІЛЬНИМ
ТРАНСПОРТОМ – РЕАЛІЇ, ПОТРЕБИ, ПЕРСПЕКТИВА
DOI: 10.33868/0365-8392-2024-3-280-85-90

Анотація. Розглянуто шляхи запровадження державного нагляду за якістю послуг громадського пасажирського транспорту, відповідно до положень «Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України КМУ від 27 грудня 2024 р. за № 1550 [1 ], з метою наближення вимог транспортного законодавства України до вимог ЄС.
У відповідності до положень Стратегії [1], на сьогоднішній день транспортна галузь України в цілому задовольняє лише основні потреби населення та економіки в перевезеннях за обсягом, але не за якістю. Сучасний стан транспортної галузі не повною мірою відповідає вимогам ефективної реалізації евроінтеграційного курсу України та інтеграції національної транспортної мережі в Транс’європейську транспортну мережу.
Запровадження державного нагляду за якістю послуг громадського пасажирського транспорту сприятиме поступовій інтеграції України у внутрішній ринок ЄС не лише шляхом підвищення якості послуг громадського транспорту у транспорті, а також ефективному впровадженню адміністративної реформи, боротьби з корупцією, прозорості прийняття рішень, чіткого розмежування функцій та розподілу повноважень між органами виконавчої влади та суб’єктами господарювання, забезпечення створення рівних умов надання транспортних послуг.
Для впровадження дієвого державного нагляду за якістю надання транспортних послуг громадського пасажирського транспорту, у відповідності до положень Стратегії, необхідно розробити та впровадити механізм ринкового нагляду (контролю) за якістю їх надання на підставі вимог стандартів, що встановлюють критерії до якості обслуговування населення громадським пасажирським транспортом.
Державний нагляд за якістю послуг громадського пасажирського транспорту сприятиме наближенню вимог транспортного законодавства України до вимог ЄС.
Ключові слова: якість, послуги, громадський пасажирський транспорт, державний нагляд, національна транспортна стратегія, ЄС, ключові напрями, проблеми, шляхи розвитку.

References
1. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2024, 27 December). Resolution No. 1550 “National Transport Strategy of Ukraine for the period up to 2030”. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-2024-%D0%BF#n22.
2. European Parliament and of the Counci.l (2009, 21 October). Regulation (EC) No 1071/2009 establishing common rules concerning the conditions to be complied with to pursue the occupation of road transport operator and repealing Council Directive 96/26/EC. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2009/1071/oj.
3. Commission (EU). (2016, 18 March). Regulation 2016/403 supplementing Regulation (EC) No 1071/2009 of the European Parliament and of the Council with regard to the classification of serious infringements of the Union rules, which may lead to the loss of good repute by the road transport operator, and amending Annex III to Directive 2006/22/EC of the European Parliament and of the Council. Retrieved from
https://eurlex.europa.eu/legalontent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32016R0403&qid=1740998611274.
4. European Parliament and of the Council. (2009, 21 October). Regulation (EU) No 1073/2009 of the European Parliament and of the Council of 21 October 2009 on common rules for access to the international market for bus and coach transport and coaches and amending Regulation (EU) No 561/2006. Retrieved from
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32009R1073&qid=1741005787978.
5. European Parliament and of the Council. (2022, 14 December). Directive (EU) 2022/2561 of the on the initial qualification and periodic training of drivers of certain road vehicles for the carriage of goods or passengers. Retrieved from
https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32022L2561&qid=1741006272356.
6. European Parliament and of the Council. (2007, 23 October). Regulation (EU) No 1370/2007 of the on public passenger transport services by rail and road and repealing Council Regulations (EEC) No 1191/69 and 1107/70. Retrieved from
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32007R1370&qid=1741006777007.
7. European Parliament and of the Council. (2011, 16 February). Regulation (EU) No 181/2011 on the rights of passengers in bus and coach transport and amending Regulation (EU) No 2006/2004. Retrieved from
https://eur-lex.europa.eu/search.html?scope=EURLEX&text=181%2F2011&lang=en&type=quick&qid=1741007013305.
8. EU. (2009). Convention on the Rights of Persons with Disabilities // Official Journal of the European Union L 023/37 (22010A0127 (01).
9. Technical Committee for Standardization “Road Transport” (TC 80).
( 2022, August 21). Order of the State Enterprise “Ukrainian Research and Training Center for Standardization, Certification and Quality Problems” No 171 “On the adoption of national standards DSTU EN 13816:2022 (EN 13816:2002, IDT) Transportation. Logistics and services. Public passenger transport. Determination, purpose and quantitative assessment of the quality of services provided. Retrieved from
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0171774-22#Text.
10. Technical Committee for Standardization “Road Transport” (TC 80). (2022, August 21). Order of the State Enterprise “Ukrainian Research and Training Center for Standardization, Certification and Quality Problems” No 171 “On the adoption of national standards DSTU EN 15140:2022 (EN 15140:2006, IDT) Public passenger transport. Basic requirements and recommendations for systems for quantitative assessment of the quality of services provided. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0171774-22#Text.