© Н. А. Катрушенко, старший викладач,
ORCID: 0000-0003-4810-9649,
e-mail: n.katrushenko@gmail.com;
© О. С. Добровольський, канд. техн. наук, доцент,
декан автомеханічного факультету,
ORCID: 0000-0003-0048-1388,
e-mail: dobrovolskiy@ntu.edu.ua
(Національний транспортний університет)
ДОСЛІДЖЕННЯ ДОСВІДУ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН ЩОДО РОЗВИТКУ ЗОН ПАРКУВАННЯ ТА ВІДПОЧИНКУ ДЛЯ КОМЕРЦІЙНОГО ТРАНСПОРТУ
DOI: 10.33868/0365-8392-2024-4-281-2-8
Анотація. В умовах створення інтегрованого до світової транспортної мережі безпечного та ефективного транспортного комплексу України постає питання підвищення рівня безпеки автомобільних перевезень. Саме тому виникла необхідність розвитку елементів транспортної інфраструктури. Особливої уваги потребують зони паркування та відпочинку для комерційного транспорту.
Аналіз ситуації в Україні щодо розвитку зазначеного елемента інфраструктури показує, що більшість із наяв-них у країні зон паркування та відпочинку для комерційного транспорту не відповідає навіть найнижчому рей-тингу за рівнем комфорту та безпеки. Проте найгостріше стоїть питання взагалі відсутності спеціально об-лаштованих місць для паркування транспортних засобів на період перерв/відпочинків. Для визначення вектору розвитку цього елемента транспортної інфраструктури триває вивчення досвіду європейських країн.
Дослідження показують, що на Транс’європейській мережі доріг (TERN) функціонує розгалужена мережа зон пар-кування та відпочинку для комерційного транспорту. Всі вони різняться за розрахунковою кількістю паркомісць, рівнем сервісу, комфорту та безпеки. Навіть найпростіші майданчики для паркування та відпочинку водіїв об-ладнані туалетом і краном з водою. Проте навіть якщо в зоні паркування та відпочинку створені умови на рівні обслуговування, які забезпечують нормальну життєдіяльність людини, існує потреба в підвищенні рівня безпеки на самому паркінгу. У зв’язку з цим Європейською комісією було проведено дослідження щодо безпечних і надійних зон паркування та відпочинку для вантажних автомобілів (SSTPAs) і запропоновано новий стандарт щодо пар-кування − Стандарт ЄС-Паркінг (the EU-Parking Standard).
Відповідно до європейського законодавства держави-члени ЄС повинні забезпечити до 31 грудня 2050 року наяв-ність у комплексній мережі безпечних та надійних зон паркування та відпочинку на максимальній відстані 100 км одна від одної.
Ключові слова: транспортна інфраструктура, зони паркування та відпочинку для комерційного транспорту, безпека автомобільних перевезень, режим роботи та відпочинку водія, період відпочинку, перерва, Транс’європейська мережа доріг (TERN), Транс’європейська транспортна мережа (TEN-T).
References
1. Sabanska, O. (2020). Aspects of Safe and Secure Truck Parking Areas Development in Europe and their Impact on Road Safety and Folloving the Social Condi-tions, A Scientific and Industrial Journal the Avtoshliakhovyk Ukrayiny DOI:10.33868/0365-8392, p. 27−33. Retrieved from http://journal.insat.org.ua/wp-content/uploads/2022/10/4_2020.pdf
2. Katrushenko, N., Dobrovolskyi, O. (2024). The Network of Parking for Commercial Transport: the State and the Prospects of the Development, Automo-bile Roads and Road Construction. Scientific and Tech-nical Collection, issue 116.1. Kyiv, 2024, accepted for publication. Retrieved from http://addb.ntu.edu.ua/index.html
3. Katrushenko, N., Dobrovolskyi, O. (2024). Indi-vidual Factors’ Determination of Influence on Safety of International Road Transportation. Materials of the XІІ International Scientific and Technical Internet-Conference “Problems and Prospects of Development of Automobile Transport”, April 16-18, 2024, p. 131−132. Retrieved from https://atmconf.vntu.edu.ua/materialy2024.pdf
4. EP. (2024). Regulation (EU) 2024/1679 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024. Retrieved from http://publications.europa.eu/resource/cellar/cc3395a5-3516-11ef-b441-01aa75ed71a1.0006.03/DOC_1
5. EP. (2006)/Consolidated text: Regulation (EC) No 561/2006 of the European Parliament and of the Council of 15 March 2006 on the harmonisation of certain social legislation relating to road transport and amending Council Regulations (EEC) No 3821/85 and (EC) No 2135/98 and repealing Council Regulation (EEC) No 3820/85 (Text with EEA relevance). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02006R0561-20240522
6. EC. (2019). Study on Safe and Secure Parking Places for Trucks. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/d89d1818-4f81-11e9-a8ed-01aa75ed71a1.
7. Hans Visser, Aad van den Engel. (2007). Study on the feasibility of organising a network of secured parking areas for road transport operators on the Trans European Road Network. FINAL REPORT. https://temis.documentation.developpement-durable.gouv.fr/docs/Temis/0062/Temis-0062010/17496.pdf.
8. Esporg. (2024). Technical specifications. https://esporg.eu/eu-parking-standard/.
9. EU-Parking. (2024). https://eu-parkings.eu/sstpas/sstpas-list/