© С. В. Ковбасенко, канд. техн. наук, професор кафедри інженерії машин транспортного будівництва,
ORCID: 0000-0002-7309-8200
e-mail: s-kov@ukr.net
(Національний транспортний університет);
© Ю. В. Гонтар, аспірант Національного транспортного університету, завідувач відділу оцінки відповідності переобладнання транспортних засобів та їхніх складових частин,
ORCID: 0009-0005-6261-5216,
e-mail: yuragontar0511@gmail.com
(Державне підприємство
«Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут»)
МЕТОДИ ВИЗНАЧЕННЯ ЕКСПЛУАТАЦІЙНИХ ПОКАЗНИКІВ МАШИН ТРАНСПОРТНОГО БУДІВНИЦТВА
DOI: 10.33868/0365-8392-2024-3-280-57-64
Анотація. Наведено основні методи визначення основних експлуатаційних показників машин транспортного будівництва, якими є їхня паливна економічність та екологічність.
Розглянуто процедуру визначення норм витрати паливно-мастильних матеріалів дорожніх машин та механізмів, описану в стандарті СОУ 42.1-37641918-094:2017.
Одним із методів дослідження економічності та екологічних показників спеціальних машин, що працюють у транспортному будівництві та інших галузях, є дослідження за допомогою аналізу типових навантажувальних діаграм двигунів. Вони відображають залежність зміни моменту опору від часу протікання робочого циклу.
Проведено огляд методів дослідження за допомогою випробувальних циклів згідно зі стандартом ISO 8178. Процедура передбачає використання низки випробувальних циклів на моторному стенді. Кожен цикл є послідовністю усталених або перехідних режимів роботи двигуна з різними коефіцієнтами навантаження.
Якщо лабораторні випробування неможливі або недоцільні, стандарт ISO 8178-2 передбачає проведення вимірювань у реальних умовах експлуатації за допомогою портативної системи вимірювання шкідливих викидів. Ця система дає можливість отримувати дані безпосередньо під час роботи транспортного засобу у звичайному режимі.
Випробувальні цикли дозволяють змоделювати режими роботи двигунів машин транспортного будівництва та є ключовими інструментами для оцінки паливної економічності та екологічних показників. Наведені методи визначення експлуатаційних показників є важливим аспектом зниження витрат та підвищення ефективності процедури дослідження екологічності та паливної економічності машин транспортного будівництва.
Ключові слова: випробувальний цикл, експлуатаційні показники, норми витрати паливо-мастильних матеріалів, паливна економічність, екологічна безпека, норми токсичності, навантажувальна діаграма двигуна, портативна система вимірювання шкідливих викидів, машини транспортного будівництва.
References
1. Zaporozhets, O. I., Boychenko, S. V., Matveeva, O. L., Shamanskyi, S. Y., Dmytrokha, T. I., Madzhd, S. M. (2017). Transport ecology: a study guide, in general edited by S. V. Boychenko, Kyiv.
2. Urban Reforms. (2017). Ukrainian climate network. The impact of transport on the ecology of the city. Analysis and strategies for Ukraine. Retrieved from: https://ucn.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/transport-ukr4_small.pdf.
3. BorgWarner. (2024). Worldwide emission standards. Passenger cars. Retrieved from:https://i-test.borgwarner.com/technologies/emissions-standards
4. BorgWarner. (2024). Worldwide emissions standards on and off-highway commercial vehicles. Retrieved from: https:// https://i-test.borgwarner.com/technologies/emissions-standards
5. UkrNDIPVT named after L. Pohorilo. (2021). Collection of Scientific Works 2021. Justification of the model of implementa-tion of European environmental standards for vehicles and engines of agricultural and forestry tractors in Ukraine, 29 (43). Retrieved from: https://www.ndipvt.com.ua/Zbyrnyk/Edition27%2841%29/Collection%20of%20scientific%20works%20Edition%20%2841%29article1.pdf
6. International Council on Clean Transportation. (2016). European stage V non-road emission standards. Retrieved from: https://theicct.org/sites/default/files/publications/EU-Stage-V_policy%20update_ICCT_nov2016.pdf
7. North Sea Lubricants. (2024). SIR selective catalyst neutralization system. Retrieved from: https://northsea.com.ua/article/SCR
8. Careers of Ukraine. (2024). Diesel particulate filter (DPF). Retrieved from: https://www.karer.in.ua/sazheviy-filtr.php
9. Khmara, L. A., Kravets, S. V., Nichke, V. V., Nazarov, L. V., Skobluk, M. P.,. Nikitin, V.G. (2010). Machines for earthworks: a study guide, Rivne-Dnipropetrovsk-Kharkiv.
10. SE “NIDI”. (2017). SOU 42.1-37641918-094:2017. Road machines and mechanisms. Norms of consumption of fuel and lubricants. Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=73075
11. SE UkrNDNC. (2018). ISO 8178 Internal combustion pis-ton engines – exhaust gas measurement standard.
12. Kaminska, М., Kolodziejek, D., Szymlet, N., Fuс, P., Grzeszczyk, R. (2022). Measurement of rail vehicles exhaust emis-sions. Retrieved from: https://www.combustion-engines.eu/Measurement-of-rail-vehicles-exhaust-emissions,142526,0,2.html
13. Dong, In Lee; Junhong, Park; Myunghwan, Shin; Jongtae, Lee; Sangki, Park. (2022). Characteristics of Real-World Gaseous Emissions from Construction Machinery. Retrieved from: https://www.mdpi.com/1996-1073/15/24/9543