© Є. Ю. Форнальчик, докт. техн. наук, професор,
ORCID: 0000-0003-4137-0625,
e-mail: yevhen.y.fornalchyk@lpnu.ua;
© В. В. Гілевич, канд. техн. наук, доцент,
ORCID: 0000-0001-8873-7522,
e-mail: volodymyr.v.hilevych@lpnu.ua;
© В. В. Суслов, аспірант,
ORCID: 0009-0002-7599-8146,
e-mail: vladyslav.v.suslov@lpnu.ua;
© А. І. Вельган, студент,
ORCID: 0000-0002-0052-5048,
e-mail: andrii.velhan.mnrtm.2023@lpnu.ua;
© А. П. Близнюк, студент,
ORCID: 0009-0001-8603-2374,
e-mail: artem.blyzniuk.mnrtm.2023@lpnu.ua;
(Кафедра транспортних технологій Національного університету
«Львівська політехніка»)
ЕФЕКТИВНІСТЬ ПЕРЕСУВАНЬ ПАСАЖИРІВ В ІНДИВІДУАЛЬНИХ АВТОМОБІЛЯХ ТА В АВТОБУСАХ, ЩО НА ВИДІЛЕНИХ СМУГАХ
DOI: 10.33868/0365-8392-2024-3-280-12-18
Анотація. На підставі аналізу публікацій з особливостями руху транспортних засобів по вулично-дорожній мережі міст із виділеними смугами для громадського транспорту (автобусів) встановлено їхню ефективність. Її оцінюють за величиною скорочення тривалості добирання пасажирів до пунктів призначення. Однак, якщо йдеться про виділені смуги за рахунок зменшення їхньої кількості для руху інших транспортних засобів (легкові та вантажні), потрібно зважати на збільшення тривалості добирання учасників руху в цих засобах. Відповідні спостереження проводили в ранковий та вечірній піковий час упродовж трьох найбільш напружених робочих днів тижня (понеділок, середа, п’ятниця) з фіксацією показників, якими можна оцінити транспортні потоки на ділянках міської мережі без і з виділеними смугами (кількість автобусів на виділених смугах, швидкість їхнього руху, тривалість проїзду; те саме для всіх учасників руху, що не мають виділених смуг). Ділянки вибрані так, що друга була продовженням першої без розривів між ними. Результатом дослідження було встановлення часової та вартісної ефективності пересування пасажирів в автобусах у виділеній смузі і такої ж неефективності пересування пасажирів у легкових автомобілях, що рухалися по залишковій, скороченій на одну, кількості смуг. Вартість часу останніх перевищувала в середньому у 52,61 рази такі ж вартості для пасажирів, що пересувалися на виділених автобусних смугах. Оцінено, що це збільшення коштує для одного пасажира легкового автомобіля 0,117 грн/пас., порівняно з автобусним пасажиром 0,096 грн/пас. У подальших дослідженнях із розширенням географії щодо впровадження виділених автобусних смуг проєктантам потрібно приймати відповідні компромісні рішення, зважаючи на всіх учасників руху, не тільки автобуси.
Ключові слова: ділянка вулично-дорожньої мережі міста, смуга руху, виділена смуга, транспортний потік, інтенсивність, швидкість, автобус, легковий автомобіль, тривалість, ефективність.
References
1. Highway Capacity Manual. U. S. customary units. (2000). Washington D.C.: Transportation Research Board, National Research Council. 1207 р.
2. Vikovych, I. A., Zubachyk, R. M. & Bespalov, D.O. (2014). Determination of the effectiveness of the «special lane in the intersection area» method from the point of view of ensuring priority in time [Vyznachennya efektyvnosti metodu «spetsial’na smuha u zoni perekhrestya» z pozytsiyi zabezpechennya priorytetu u chasi]. Technology Audit and Production Reserves, 5/1(19), 40-45. doi: 10.15587/2312-8372.2014.28095. [in Ukrainian].
3. Zubachyk, R. M. (2014). Study of the effectiveness of the criteria for the implementation of special lanes for buses using VISUM [Doslidzhennya efektyvnosti kryteriyiv vprovadzhennya spetsial’nykh smuh dlya avtobusiv z vykorystannyam VISUM]. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5/3(71), 48-55. doi: 10.15587/1729-4061.2014.27855. [in Ukrainian].
4. Lytvyn, V. V. (2021). Justification of the rational parameters of the express traffic mode on city bus routes: сandidate’s dissertation. [Obgruntuvannya ratsional’nykh parametriv ekspresnoho rezhymu rukhu na mis’kykh avtobusnykh marshrutakh: кandydats’ka dysertatsiia]. Dnipro: DUT. [in Ukrainian].
5. Zubachyk, R. M. (2015). Improvement of methods of ensuring priority traffic for shuttle buses on the city’s street and road network: сandidate’s dissertation [Vdoskonalennya metodiv zabezpechennya priorytetnoho rukhu dlya marshrutnykh avtobusiv na vulychno-dorozhniy merezhi mista: kandydats’ka dysertatsiia ]. Lviv: LPNU. [in Ukrainian].
6. Institute for Transportation & Development Policy. (2007). Bus Rapid Transit – Planning Guide. Ed. 3. New York, 825 р.
7. Ministry of the Region of Ukraine (2018). DBN V.2.3-5:2018 «Streets and roads of settlements»: Information Bulletin. [DBN V.2.3-5:2018 «Vulytsi ta dorohy naselenykh punktiv»: Informatsiynyy byuleten’] # 5’2018. [in Ukrainian].
8. Ivanov, I. Ye. & Vdovychenko, V. O. (2021). The structure of the adaptive resonant model of the quality management of transport service in urban public passenger transport. Vehicle and electronics. Innovative technologies [Struktura adaptyvnoyi rezonansnoyi modeli upravlinnya yakistyu transportnoho obsluhovuvannya mis’kym hromads’kym pasazhyrs’kym transportom], 19/2021, 60-73. doi: 10.30977/VEIT.2021. 19.0.60. [in Ukrainian].
9. Bayrak, M., & Guler, S. I. (2023). Linkage Problem in Location Optimization of Dedicated Bus Lanes on a Network. Transportation Research Record, 2677(6), 433-447. DOI: 10.1177/03611981221148490.
10. Fornalchyk, Ye. Yu., Kuzio, I. V. & Hilevych, V. V. (2019). Determining of buses delays on the routes [Do vyznachennya zatrymok avtobusiv na marshrutakh]. «Lvivska Politekhnika», 910, 125-129. [in Ukrainian].
11. Hul, A.Ye. & Stepanchuk, O.V. (2017). Methods of calculating transport delays. [Metody rozrakhunku zatrymky transport. Problemy Rozvytku Miskoho Seredovyshcha], 1(17), 69-77. [in Ukrainian].