© В. І. Клименко, докт. техн. наук, професор кафедри автомобілів імені А. Б. Гредескула, ORCID: 0000-0002-7399-0397,
e-mail: valeriy.klimenko@gmail.com;
© О. О. Ярита, канд. техн. наук, доцент кафедри
автомобілів імені А. Б. Гредескула, ORCID: 0000-0003-4948-6577
e-mail: aleks.yarita@gmail.com
(Харківський національний автомобільно-дорожній університет)
ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ РОБОЧОГО ПРОЦЕСУ ПРИСКОРЮВАЛЬНОГО КЛАПАНА ВДОСКОНАЛЕНОЇ КОНСТРУКЦІЇ У СКЛАДІ ЕЛЕКТРОПНЕВМАТИЧНОГО ПРИВОДУ ЗЧЕПЛЕННЯ
DOI: 10.33868/0365-8392-2024-2-279-54-60
Анотація. Процес керування зчепленням транспортного засобу є невід’ємною складовою роботи водія та потребує від нього певних навичок і фізичних зусиль, особливо коли йдеться про водіїв вантажних автомобілів та автобусів. Одним зі шляхів спрощення процесу керування зчепленням даних видів транспортних засобів вбачається використання розробленої конструкції електропневматичного приводу зчеплення. Особливістю запропонованого приводу зчеплення є використання у конструкції прискорювального клапана, що дає змогу забезпечити необхідні експлуатаційні показники на будь-яких режимах роботи. Конструкція прискорювального клапана, що використовується у складі електропневматичного приводу зчеплення вдосконалена шляхом використання дроселя, який поєднує керуючу та силову його порожнини. Наявність вказаного отвору між порожнинами прискорю-вального клапана зокрема дає змогу швидше вирівняти у них тиск, та покращити таким чином точність позиціонування штока виконавчого механізму. Для підтвердження працездатності запропонованої конструкції прискорювального клапана було створено математичну модель, яка описує робочий процес електропневматичного приводу зчеплення. Шляхом математичного моделювання було досліджено роботу прискорювального клапана залежно від тривалості керуючого імпульсу, який подається на відповідний електропневматичний клапан. Для підтвердження коректності роботи математичної моделі отримані результати були співставлені з резуль-татами експериментальних досліджень. На основі результатів математичного моделювання робочих процесів, що протікають під час роботи прискорювального клапана, показано відмінність запропонованої конструкції від раніше відомих. Отримано числові значення тривалості керуючого імпульсу, що призводить до спрацювання прискорювального клапана запропонованої конструкції.
Ключові слова: прискорювальний клапан, дросель, математична модель, порожнина.
References
1. Mikhaylovskiy E. V., Serebryakov K. B., Tur E. Yа. (1987). Ustroystvo avtomobilya: uchebnik dlya uchashchikhsya avtotran-sportnykh tekhnikumov. Moscow, Mashi-nostroyeniye, 352.
2. Mordashov Yu. F., Nosakov V. N., Zapoynov V. D. (2010). Ustroystvo avtomobiley KamAZ: Uchebnoye posobiye. Novyi Novgorod, VGIPU, 78.
3. Bogomolov V. O., Klimenko V. І., Yarita O. O. (2015). Patent 108703, MPK V60K 23/00. Vehicle clutch drive amplifier, #201401541; stated 17.02.2014. Ukraine, Bulletin, 10, 5.
4. Bogomolov V. O., Klimenko V. І., Mikhalevich M.G., Yarita O. O. (2015). Patent 109503, MPK V60K 23/00. Accelerator valve # 201405006; stated 12.05.2014. Ukraine, Bulle-tin, 16, 4.
5. Mikhalevich N. G., Yarita A. A. (2016). Justification for the stepwise characteristics of the maximum accuracy of the clutch control mechanism. Improving the organization of road traffic and the transportation of passengers and goods: a collection of scientific papers based on the results of the International Research and Production Complex “Road Safety”. Minsk, BNTU, 446-452.
6. Gerts E. V. (1968). Pneumatic actuators. Moscow, Mashinostroyeniye, 359.