Переглянути статтю в PDF: 01_Zharov_Gutarevych_R
© К. С. Жаров, канд. техн. наук, начальник центру оцінки відповідності колісних транспортних засобів та наукових досліджень системи технічного регулювання,
ORCID: 0000-0003-0552-5239, e-mail: kzharov@insat.org.ua;
© С. Ю. Гутаревич, канд. техн. наук, старший наук. співробітник відділу оцінки відповідності частин та обладнання колісних транспортних засобів, ORCID: 0000-0003-1589-5604,
e-mail: sgutarevich@insat.org.ua;
© Р. В. Симоненко, докт. техн. наук, заступник начальника центру наукових досліджень комплексних транспортних проблем, ORCID: 0000-0002-4269-5707, e-mail: rsymonenko@insat.org.ua;
© А. А. Лісовал, інженер 1 категорії відділу досліджень системи технічного регулювання, e-mail: alisoval@insat.org.ua
ДП «ДержавтотрансНДІпроект»
СТРУКТУРА РИНКУ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ УКРАЇНИ ТА ЄС – БЕЗПЕКОВИЙ ТА ЕКОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТИ
DOI: 10.33868/0365-8392-2023-2-274-2-11
Анотація. Наведені основні показники функціонування ринку колісних транспортних засобів (далі – транспортних засобів) України із зосередженням головним чином на ризиках щодо безпеки дорожнього руху та негативного впливу на довкілля залежно від структури цього ринку, зокрема в таких аспектах, як частка нових транспортних засобів, частка автомобілів з електрифікованими силовими установ-ками, вікова структура. Також наведено порівняльний аналіз за цими показниками ринку України та ринку ЄС.
Проаналізовано основні відмінності між процедурами, пов’язаними з наданням на ринку нових транспортних засобів та транспортних засобів, що були в користуванні.
У статті також розглянуто фактори, зокрема законодавчі зміни, які вплинули на структуру ринку транспортних засобів. Проаналізовано динаміку зміни частки продукції національного виробництва на ринку транспортних засобів України, а також структуру українського сегменту ринку легкових автомобілів, що були в користуванні.
Надані рекомендації щодо регуляторних заходів, спрямованих на зменшення ризиків щодо безпеки дорожнього руху та захисту довкілля, пов’язаних зі структурою ринку транспортних засобів України.
Ключові слова: ринок транспортних засобів, електрифіковані силові установки, автомобілі національного виробництва, обсяги імпорту, сегмент ринку, затвердження конструкції, придатність до експлуатації.
References
1. Maddy, M. (2016). The Most and Least Expensive Cars to Maintain. Your mechanic. Retrieved from https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martin
2. Antich, M. (2010). Maintenance Costs Up Due to Frequency of Repair Increases. Automotive fleet, 16-24. Retrieved from https://www.automotive-fleet.com/fc_resources/AF0310-16-maintenance.pdf
3. Vandiver, W. (2023). When Car Maintenance Turns Expensive. Nerdwallet. Retrieved from https://www.nerdwallet.com/article/loans/auto-loans/expensive-car-maintenance
4. Bartlett, J. (2022). The Cost of Car Ownership Over Time – Expenses can sky-rocket when warranty and free maintenance periods are over. Consumer Reports. Retrieved from https://www.consumerreports.org/cars/car-maintenance/the-cost-of-car-ownership-a1854979198/
5. Verkhovna Rada of Ukraine. (2005). Law of Ukraine «On Some Issues of Importation into the Customs Territory of Ukraine and the First State Registration of Vehicles» No 2739-IV. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2739-15#Text
6. Ministry of infrastructure of Ukraine. (2012). Order «On the Approval of the Procedure for Approval of the Design of Vehicles, their Parts and Equipment and the Procedure for Maintaining a Register of Type Certificates and Certificates of Conformity of Vehicles or Equipment Issued by Manufacturers» No 521. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1586-12#Text
7. United Nations Environment Programme (2020). Used Vehicles and the Envi-ronment: A Global Overview of Used Light Duty Vehicles – Flow, Scale and Regulation. Retrieved from https://wedocs.unep.org/20.500.11822/34175
8. Opendatabot (2021). 52% of Cars Imported into Ukraine since 2019 are Older than 10 years. Retrieved from https://opendatabot.ua/analytics/auto-trash-2021
9. Press service of FAU (2022). Registrations of Cars with an Electric Drive for 12 months of 2021. Retrieved from https://fra.org.ua/uk/st/statistika/infoghrafika/reiestratsiyi-avtomobiliv-z-elektrichnim-privodom-za-12-misiatsiv-2021-roku
10. Institute of Car Market Research (2021). Imports of Passenger Cars in the First Quarter of 2021: Trends and Market Indicators. Analytical Research. Retrieved from https://eauto.org.ua/static/documents/%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B8%20%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D1%96%D0%BC%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%82%D1%83%201%20%D0%BA%D0%B2.%202021%20%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.pdf
11. Information and analytical group AUTOCONSULTING (2023). In 2022, 534,866 cars were imported to Ukraine Retrieved from https://autoconsulting.ua/article.php?sid=53048
12. United Nations Environment Programme (2021). Used Vehicles and the Environment: A Global Overview of Used Light Duty Vehicles – Flow, Scale and Regulation. Update and Progress 2021. Retrieved from http://airqualityandmobility.org/usedvehicles/usedvehicles_ updatereport2021.pdf
13. ACEA European Automobile Manufacturers’ Association (2022).Making the Transition to Zero Emission Mobility – Enabling factors for alternatively-powered cars and vans in the European Union. Retrieved from https://www.acea.auto/files/ACEA-2022-Progress-Report-Making-the-transition-to-zero-emission-mobility.pdf
14. European Commission (2021). Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) 2019/631 as regards Strengthening the CO2 Emission Performance Standards for New Passenger Cars and New Light Commercial Vehicles in Line with the Union’s Increased Climate Ambition. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:870b365e-eecc-11eb-a71c-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1&format=PDF