Стаття 4 № 4'2022

© П. В. Кисловський, заступник завідувача відділу, ORCID: 0000-0001-8495-7130, e-mail: pkyslovskyy@insat.org.ua;
© В. М. Ященко, інженер, ORCID: 0000-0002-3501-6227, e-mail: vyashchenko@insat.org.ua
ДП «ДержавтотрансНДІпроект»

ПЕРСПЕКТИВИ ВИКОРИСТАННЯ «РОЗУМНОЇ» ЗАРЯДКИ ДЛЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-4-272-21-25

Анотація. Розглянуто перспективне використання «розумної» зарядки на електромобілях, її економічність та вплив на довкілля. На сьогодні основною проблемою електромобіля є невисока місткість батареї, що впливає в першу чергу на дальність поїздки. Власник найпопулярнішого електромобіля Nissan LEAF може проїхати лише близько трьохсот кілометрів після повного заряджання. До того ж зарядка триватиме в середньому близько шести годин. При використанні «розумної» зарядки автомобіль заряджається вдома, використовуючи звичайну розетку. Однак, за значного збільшення кількості зарядок у місті зростає навантаження на електромережу. Так само збільшується і тариф на оплату електроенергії, оскільки необхідно задіяти всі потужності електростанцій.
Методологія. Було використано підхід порівняння умов використання електроенергії при різних часових рамках та різному розміщенні зарядного пристрою.
Мета роботи. Знайти можливі шляхи більш швидкого заряджання електромобіля за умов найменшого навантаження на електромережу. При цьому варто зберегти баланс між зручністю заряджання електромобіля та вартістю електроенергії.
Новизна роботи. Запропоновано підхід, що дозволяє використовувати автомобіль як додаткове джерело живлення будинку (за необхідності) або навіть підтримки можливостей локальних електростанцій невеликих агломерацій.
Результати. У зв’язку з піднятою проблемою пропонується встановлювати зарядні пристрої у місцях найбільш тривалого перебування автомобіля в стані очікування: вдома або на роботі. Також доцільним є використання «розумних» зарядних пристроїв, які дозволяють економити електроенергію і, відповідно, скоротити витрати коштів.
Ключові слова: транспортні засоби, електромобіль, акумулятор, зарядні пристрої, «розумна» зарядка, економія електроенергії.

References
1. IRENA. (2019). Innovation outlook: Smart charging for electric vehicles, International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi. Retrieved from https://www.irena.org/publications/2019/May/Innovation-Outlook-Smart-Charging.
2. Energy Saving Trust. (2022). Domestic chargepoint funding. Retrieved from https://www.energysavingtrust.org.uk/scotland/grants-loans/domestic-charge-point-funding.
3. Rightcharge. (2022). Sort your electric car home charging and save money. Retrieved from https://www.rightcharge.co.uk/
4. Gov.uk. (2022). Electric vehicle chargepoint grant if you own or rent a flat. Retrieved from
https://www.gov.uk/guidance/ev-chargepoint-grant-for-flat-owner-occupiers-and-people-living-in-rented-properties-customer-guidance
5. Energy Saving Trust. (2019). Charging electric vehicles. Retrieved from https://energysavingtrust.org.uk/wp-content/uploads/2020/09/Charging-Electric-Vehicles-Best-Practice-Guide.pdf
6. European Parliament and of the Council. (2000). Directive 2000/53/EC. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32000L0053
7. European Parliament and of the Council. (2006). Directive 2006/66/EC. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32006L0066
8.European Commission. (2020). Study on the EU’s list of Critical Raw Materials – Final Report. Retrieved from https://ec.europa.eu/ translations/renditions/native.
9. Pascal Muller, Romain Duboc and Emeric Malefant. (2021). Recycling electric vehicle batteries: ecological transformation and preserving resources. Field Actions Science Reports. Industry and Waste: Toward the Circular Economy, 23. Retrieved from https://journals.openedition.org/factsreports/6690
10. Energy Community. (January 6, 2021). Resolution of the National Commission for State Regulation in the Energy and Utilities Sectors On Approving the Procedure for Applying Electricity Tariffs No 15. Retrieved from https://www.energy-community.org