Стаття 2 № 4'2022

© В. В. Федоров, канд. техн. наук, доцент, ORCID: 0000-0002-1085-5112, e-mail: fedorov.volodymyr@gmail.com;
© Г. А. Філіпова, канд. техн. наук, доцент, професор кафедри автомобілів, ORCID: 0000-0003-3427-7633, e-mail: galina_gaj@ukr.net;
© О. О. Разбойніков, канд. техн. наук, асистент кафедри, ORCID: 0000-0003-3024-0999, e-mail: razboyn1k@ukr.net
Національний транспортний університет

ЗВУКОПОГЛИНАЛЬНИЙ КОМПЛЕКС ЯК ЗАСІБ ЗМЕНШЕННЯ ЗОВНІШНЬОГО ШУМУ БРОНЕАВТОМОБІЛЯ «БАРС-8»
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-4-272-7-14

Анотація. З метою зниження рівня зовнішнього шуму бронеавтомобіля «Барс-8» пропонується використання звукопоглинального комплексу (ЗПК). Увагу приділено тій частині зовнішнього шуму, що створюється під днищем автомобіля. Цей шум є досить специфічним, оскільки у його створенні бере участь не лише автомобіль, а й дорожнє покриття. В результаті взаємодії автомобіля з дорожнім покриттям різних типів виникає шум, спектр якого спрогнозувати практично неможливо. Існуючі методи зменшення зовнішнього шуму автомобілів не можуть бути застосовані у придушенні цього виду шуму. Запропонований ЗПК через свої конструктивні особливості має можливість змінювати свою частотну характеристику в унісон зміні частотної характеристики шуму під днищем автомобіля. ЗПК складається з кількох комплексів скляних пластин, які мають різні звукопоглинальні властивості. Це необхідно для зміни частотної характеристики ЗПК залежно від дорожнього покриття та швидкості руху бронеавтомобіля. Для налаштування частотної характеристики ЗПК використовується шумомір-спектроаналізатор у реальному часі. Розроблено модель звукопоглинання системи «днище-дорога» з використанням коефіцієнта звукопоглинання. Вперше при розгляді зовнішнього шуму автомобіля застосовуються поняття акустики приміщення. Система «днище-дорога» розглядається у просторі у вигляді прямокутного паралелепіпеда, верхня грань якого – днище автомобіля, нижня – частина дороги, що є проекцією днища. Здійснено розрахунок часу реверберації для даної системи без звукопоглинального комплексу та з останнім. У результаті застосування ЗПК, що встановлений на днищі бронеавтомобіля, прогнозується зменшення рівня зовнішнього шуму бронеавтомобіля «Барс-8» приблизно на 3 дБА в діапазоні швидкостей 45–110 км/год.
Ключові слова: бронеавтомобіль, «Барс-8», маскування, частота, коефіцієнт звукопоглинання, час реверберації, звукопоглинальний комплекс, акустика приміщення, шумомір, шумомір-спектроаналізатор.

References
1. «Bars-8» Specifications. (2019). Retrieved from https://www.autocentre.ua/kommercheskie/voennaya-tehnika/broneavtomobil-bars-8-primeril-minometnyj-kompleks-325231.html.
2. «Bars-8». (2015). Retrieved from https://topwar.ru/78010-ukrainskaya-korporaciya-bogdan-razrabotala-novyy-broneavtomobil-bars-6.html
3. Hrebin O.P., Levenets N.F. (2019). Prykladna akustyka-2. Arkhitekturna akustyka : laboratornyy praktykum [Applied acoustics-2. Architectural acoustics : laboratory workshop]. Kyiv, Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, 101. [in Ukraine].