Стаття 6 № 3'2022

© С. М. Толмачов, докт. техн. наук, професор, професор
кафедри технології дорожньо-будівельних матеріалів,
ОRCID: 0000-0003-1011-3861, e-mail: tolmachov.serg@gmail.com;
© О. А. Бєліченко, канд. техн. наук, старший науковий
співробітник кафедри технології дорожньо-будівельних
матеріалів, ОRCID: 0000-0002-7444-8188,
e-mail: olena.belichenko@gmail.com;
© С. В. Пронін, канд. техн. наук, доцент кафедри комп’ютерних
технологій і мехатроніки, ORСID: 0000-0002-7475-621Х
Харківський національний автомобільно-дорожній
університет

ПІДВИЩЕННЯ МОРОЗОСТІЙКОСТІ ДОРОЖНІХ БЕТОНІВ
ЗА РАХУНОК ВИКОРИСТАННЯ ВТОРИННОГО ЗАХИСТУ
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-3-271-32-36

Анотація. Виготовлення дорожніх цементобетонних сумішей, їх транспортування, укладання та ущільнення відбувається, зазвичай, у період високих плюсових температур та за наявності вітру. При твердінні цементобетонів у таких умовах із них відбувається випаровування вологи. Це може призвести до повітряної усадки, яка є причиною тріщиноутворення та руйнування бетону. Тому для захисту цементобетону, що твердіє, від усадки і тріщиноутворення на його поверхню наносять плівкоутворювальні матеріали. Однак, практика експлуатації дорожніх покриттів показує, що такий захист не є достатнім для забезпечення довговічності цементних бетонів. Тому для підвищення стійкості бетону до дії агресивних середовищ пропонується застосовувати вторинний захист. Вторинний захист бетонів полягає у нанесенні на поверхню покриття просочувальних складів.
Наведено результати досліджень впливу просочувальних складів на водопоглинання та морозостійкість бетонів класу за міцністю В30 (С25/30). Показано, що застосування просочувальних складів сприяє підвищенню водонепроникності бетонів. Проте така обробка поверхні не призводить до підвищення морозостійкості дорожніх бетонів. Встановлено, що деякі склади підвищують твердість поверхні бетонів та не знижують стійкість бетонів при одночасному впливі негативних температур та хлористих солей. Водночас є склади, застосування яких призводить до лущення поверхні бетонів при випробуванні на морозостійкість. Таке лущення спричиняє руйнування захисного шару бетону та може знизити морозостійкість бетонів. Наведено причини низької ефективності вторинного захисту дорожніх бетонів при використанні просочувальних складів. Показано, що застосовувати такі склади для захисту дорожніх бетонів слід вибірково. Вказано, для яких класів за міцністю є ефективним засобом захисту. Застосування просочення бетонів інших класів за міцністю призводить до зниження стійкості при дії агресивних середовищ.
Ключові слова: морозостійкість, вторинний захист, просочувальні склади, захисний шар бетону, водопоглинання.

References
1. Kosior-Kazberuk, M., Berkowski, P. (2017). Surface scaling resistance of concrete subjected to freeze-thaw cycles and sustained load. Procedia Engineering, 172, 513–520.
2. Pogorelov S.N., Semenyak G. S. (2016). Frost Resistance of the Steel Fiber Reinforced Concrete Containing Active Mineral Additives. Procedia Engineering, 150, 1491–1495.
3. Sheynin A.M., Ekkel′ S. V. (2004). Ob effektivnosti vtorichnoy zashchity dorozhnogo betona. Nauka i tekhnika v dorozhnoy otrasli, 1, 19-23.