Стаття 1 № 3'2022

© Л. В. Крайник, докт. техн. наук, проф., ORCID:0000-0002-0524-9126, e-mail: l.kraynyk@gmail.com (АТ «Укравтобуспром»);
© М. В. Бур’ян, канд .техн. наук, ORCID:0000-0003-2859-346,
e-mail: mikeburian@gmail.com (НУ «Львівська політехніка»);
© О. В. Ланець, канд. техн. наук, доцент, ORCID. 0000-0001-7149-0957, e-mail: lanecolena@gmail.com (НУ «Львівська політехніка»);
© В. Ф. Кохан, канд .техн. наук, ORCID: 0000-0001-8909-811X,
e-mail: vdv29121974@gmail.com (НАСВ ім. гетьмана П.Сагайдачного)

ПЛАВНІСТЬ РУХУ ЯК ОСНОВА КОМФОРТНОСТІ АВТОМОБІЛІВ: ФОРМУВАННЯ НОРМАТИВНОЇ БАЗИ «VEHICLE ROAD СOMFORT»
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-3-271-2-7

Анотація. Розроблено основи формування національної нормативної бази щодо допустимих вібраційних навантажень під час перевезення пасажирів на автомобільних дорогах та як умов обмеження швидкості руху позашляховиками. На основі ISO 2631-1 за результатами дослідження визначено нормативні вимоги до рівня допустимих вібраційних навантажень для міських, приміських та міжміських автобусів, а також методику оцінки відповідності. Розглянуто питання вимог до підвіски для руху по бездоріжжю у зв’язку з формуванням нормативної бази військової техніки як основи мобільності за умов вібраційних навантажень та поділу вимог до конструкцій військової техніки залежно від сфери використання – це зумовлює формування окремого стандарту на військову техніку.
Ключові слова: плавність руху, пасажирські перевезення, автошляхи, бездоріжжя.

References
1. Ministry of Transport and Connection of Ukraine. (2009). Poryadok vyznachennya klassu komfortnosti avtobusiv, sfery yikhnʹoho vykorystannya za vydamy spoluchennya ta rezhymamy rukhu: zatv. nakazom Mintranszvʺyazku vid 12.04.2007 r. № 285. [The procedure for determining the comfort class of buses, the scope of their use by type of message and traffic modes: approved. by order of the Ministry of Transport and Communications of April 12, 2007 No. 285.] Retrieved 1 August 2022 from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0499-07#Text [in Ukrainian]
2. Trollius M. (2002). Transmisiyna povedinka kolisnykh pidvisok lehkovykh avtomobiliv u komfortno-relevantnomu diapazoni chastot. [Transmission behavior of wheel suspensions for passenger cars in the comfort-relevant frequency range]. Stuttgart: Schaber-Verlag, 326. [in Germany].
3. State Standard of Ukraine. (2004). ISO2631-1:2004. Vibratsiya ta udar mekhanichni. Otsinka vplyvu zahalʹnoyi vibratsiyi na lyudynu. [ISO2631-1:2004. Vibration and shock are mechanical. Assessment of the impact of general vibration on a person]. Derzhstandart Ukrayiny, Kyiv, 36. [in Ukrainian].
4. State sanitary standards of Ukraine. (2000). 3.3.6.039 – 99. Derzhavni sanitarni normy vyrobnychoyi zahalʹnoyi ta lokalʹnoyi vibratsiyi (31680). [3.3.6.039 – 99. State sanitary norms of industrial general and local vibration (31680)]. MOZ Ukrayiny, Kyiv, 39. [in Ukrainian].
5. Industry Standard USSR (1985). 37.001.275.-84. Avtotransportni zasoby. Metody vyprobuvanʹ na plavnistʹ khodu. [37.001.275.-84. Vehicles. Ride Test Methods]. Ministry of Automotive Industry of the USSR, Moscow, 12. [in USSR].
6. Industry Standard USSR. ( 1985). 37.001.291 – 84. Avtotransportni zasoby. Tekhnichni normy plavnosti khodu” [37.001.291–84. Vehicles. Ride technical standards]. Ministry of Automotive Industry of the USSR, Moscow, 7. [in USSR].
7. Brigantic R. & Mahahn J. (2004). Oboronnyy transport: alhorytmy, modeli ta zastosuvannya dlya 21-ho stolittya” [Defence Transportation: Algorithms, Models and Applikation for the 21st Century]. 1st Edition. Elsevier Science, 392 p. ISBN 9780080913858. Retrieved 5 August 2022 from https://www.elsevier.com/books/defense-transportation-algorithms-models-and-applications-for-the-21st-century/brigantic/978-0-08-044405-5 [in USA].
8. Grubel M. G., Kraynyk L. V. & Andrienko A. M. (2020). Osnovy formuvannya natsionalʹnoyi normatyvnoyi bazy shchodo prokhidnosti kolisnoyi viysʹkovoyi avtomobilʹnoyi tekhniky” [Basics of the formation of the national regulatory framework regarding the passability of wheeled military automobile equipment]. Armament systems and military equipment. Kharkiv: KhNUPS named after Iv. Kozheduba. 2, 62, 7-17. Retrieved 5 August 2022 from https://doi.org/10.30748/soivt.2020.62.01 [in Ukrainian].
9. Lessem A., Mason G. & Ahlvin R. (1996). Stokhastychni prohnozy mobilʹnosti transportnykh zasobiv z vykorystannyam etalonnoyi modeli mobilʹnosti NATO. [Stohastics vehicle mobility forecasts using the NATO reference mobility model]. Zhurnal Terramekhanika, 1, 273-280. Retrieved 5 August 2022 from https://doi.org/10.1016/S0022-4898(97)00010-4.[in USA].
10. Kalchenko B.I., Rebrov O.Yu., Kozhushko A.P. & Mamontov A.G. (2018). Plavnistʹ rukhu yak skladova dynamiky traktora: monohrafiya. [Smoothness of movement as a component of tractor dynamics: monograph]. Kharkiv, ed. FOP Panov A.M., 164. [in Ukrainian].
11. Buryan M.V. & Bondar M.I. (2016). Otsinka plavnosti rukhu avtobusa metodamy modelyuvannya v systemi matlab/simulink. [Assessment of the smoothness of the bus movement by modeling methods in the matlab/simulink system]. Bulletin of Lviv Polytechnic University Dynamics, strength and design of machines and devices. Lviv, 838, 115-120. [in Ukrainian].
12. Kraynуk L.V. & Nazarkevych S.M. (2009). Formuvannya normatyvnoyi otsinky plavnosti rukhu avtobusiv. [Forming a normative assessment of the smoothness of bus traffic]. Bulletin of the Donetsk Academy of Road Transport. Donetsk, 3, 19-22. [in Ukrainian].
13. Defence Standard. (1992). DEF STAN 23-6. Posibnyk iz zahalʹnykh tekhnichnykh vymoh do viysʹkovoyi tekhniky ta rushnykovoyi tekhniky. [DEF STAN 23-6. Guide to the Common Technical Requirements for Military Vehicles and Towel Equipment]. MODUK. Retrieved 5 August 2022 from https://www.standards.globalspec.com/std/244958/def-stan-23-6. [in England].
14. Manzyak M.O., Kraynyk L.V. & Grubel M.G. (2021). Tendentsiyi rozvytku konstruktsiy pidvisky viysʹkovykh avtomobiliv” [Trends in the development of military vehicle suspension designs]. Weapon systems and military equipment, 65, Kharkiv, KhNUPS, 27–34. Retrieved 5 August 2022 from https://doi.org/10.30748/soivt.2021.65.04. [in Ukrainian].
15. Pyper M. & Schitter W. (2009). Aktyvne keruvannya kuzovom: vid lystovoyi resory do aktyvnoyi systemy dlya bilʹshoyi bezpeky ta komfortu vodinnya. [Active Body Control: From the leaf spring to the active system for more driving safety and driving comfort]. Landsberg: Modern Industry, 326. [in Germany].
16. Dushchenko V.V. (2018). Systemy pidresoryuvannya viysʹkovykh husenychnykh i kolisnykh mashyn: rozrakhunok ta syntez. [Suspension systems of military tracked and wheeled vehicles: education manual / V.V. Dushchenko; ed. O. I. Shpilova. Kharkiv, National technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”, A. M. Panov, 2018, 336. ISBN: 978-617-7771-07-3. [in Ukrainian].
17. Lanets O.V., Krainyk L.V. (27-29 November 2021). Mobilʹnistʹ avtomobilya na bezdorizhzhi: suchasni pidkhody ta formuvannya natsionalʹnoyi normatyvnoyi bazy. [Off-road vehicle mobility: modern approaches and formation of the national regulatory framework]. The latest technologies in the automotive industry, transport and in the training of specialists: collection of sciences. works. intl. scientific-practical. conf., Kharkiv, KHNADU, 415-417. [in Ukrainian].