Стаття 2 № 2'2022

© Л. В. Крайник, докт. техн. наук, професор, ORCID: 0000-0002-0524-9126, e-mail: l.kraynyk@gmail.com,
ВАТ Укравтобуспром;
© С. В. Дунь, канд. техн. наук, директор технічний, ORCID: 0000-0002-0090-2261, e-mail: Sergey.Dun@autokraz.com
ПрАТ «АвтоКрАЗ»;
© О. М. Бадейнов, канд. техн. наук, заступник директора, e-mail: Badeynov@gmail.com
Львівський науково-дослідний інститут судових експертиз;
© Р. В. Зінько, докт. техн. наук, доцент, e-mail: rzinko@gmail.com, ORCID: 0000-0002-0524-9126
Національний університет “Львівська політехніка”

Триланкові автопоїзди в Україні в аспекті програми ЄС «Єврокомбі»
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-2-270-11-15

Анотація. Розглянуто ефективність, особливості конструкцій та динаміки руху триланкових автопоїздів довжиною 25.25 м, які вже використовують у країнах ЄС на внутрішніх перевезеннях, що є актуальним і для України, насамперед в аграрному секторі та гуртовій торгівлі. У програмі «ЄвроКомбі» абсолютно не фігурують зчіпні пристрої типу «гак-петля» та двовісні причепи з поворотною, керованою віссю, що ще досі присутні в Україні з часів СРСР. Останні характеризуються гіршою стійкістю руху, тим паче у складі триланкового автопоїзда, у порівнянні з сучасною конструкцією причепів з фіксованими зближеними осями ⦋5, 15⦌ практично у програмі «ЄвроКомбі» не розглядаються. Піднято питання відповідного оновлення національної нормативної бази, що дозволило б знизити собівартість перевезень та завантаженість автодоріг.
Ключові слова: автопоїзд, компонувальні схеми, стійкість, керованість, динаміка зчіпних пристроїв, ефективність.

References
1. Gies S., Woehmann M. (2007). Euro Combi. Fahrdynamische Analyse innovativer Nutzfahrzeug Konzepte. Aachen, FAT-Schriftenreihe 220, 112.
2. Транспорт і звязок України. Статистичний збірник 2014 (2015). Київ, Державна служба України статистики, 158.
3. Council Directive 96/53 (1996). Official Journal L 235, 0059-0075.
4. Foerg A., Sussmann A., Wenztlis A.,Selimeiler S. (2016). Fahrzeugtechnische Eigenschaften von Lang-LKW. Muenchen, Auftrag der Bundesausanstalt, 42.
5. Woehrmann I. (2008). Fahrdynamische Untersuchung innovativer Nutzfahrzeugkonzepte / Aachen, FAT-Schriftenreihe №220, 101.
6. Aurell I., Wadman T. (2007). Vehiclecombinations based on the modular concept. Report 1/2007. Stockholm, Volvo, 11-19.
7. Kharpazi S. S. (2012). Kering Based Lateral Performance Control of long Heavy Vehick Combination. Goettenburg, Calmerz University of Techology, 63.
8. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2005). Pravyla dorozhnoho ruhu. [Traffic rules]. Retrieved from https://vodiy.ua/pdr/
9. Chernavsky M. (2015). Three-link road trains. Digest of world experience. Retrieved from https://mpark.pro/pulco-of-industry/79-thiee-link-automobile.in
10. Rashidov N. R. (1981). Transport multilink trains. Tashkent, TADI, 268.
11. Vysotsky M. S., Kharitonchik S. V. (2011). Evaluation of the effectiveness of the use of multilink road trains. Minsk, Mechanics of Machines, Mechanisms and Materials, 4 (17), 8-12.
12. Totamidi V. A. (2008). Modular principle of formation of road trains for cargo transportation Europe-Asia. Automotive industry, 6. 38-40.
13. Sakhno V. P., Polyakov V. M. (2012). The results of using the stability of road trains of various layout schemes. Kharkiv, Bulletin of KhNADU, 61-62, 185-189.
14. Kolchenko B. I., Redchits V. V., Golovina E. V. (2017). Kinematics of the curvilinear motion of a three-link road train. Kharkiv, Bulletin of NTU “KhPI” Transport and machine building, 1236, 21-28.
15. Muenster M. (1991). Fahrverhalten von Lkw mit Zentralachsanhaergern. Hannover, FAT-Schriftenreihe, 90, 169.
16. Dzhalayubekov E., Kadirov Zh., Kochetkov A.V., Kokodeeva N. E. (2014). Analysis of types of motor vehicles (ATS) depending on the number and location of axles for which there are no weight and size norms of maximum permissible values. Techno engineering, 81-92.
17. Zin’ko R. V., Badeinov O. M. (2016). Methodology of experimental studies of traction and spare attachments of trilank road trains. Lutsk, Mіzhvuzіvskiy collection “Science Notes” LNTU, 55, 168-171.