Статья 9 № 1'2022

© Т. А. Терещенко, канд. хім. наук, провідний науковий співробітник,
ORCID: 0000-0001-5206-9921;
© С. І. Ілляш, завідувач центру дорожніх матеріалів та технологій,
ORCID: 0000-0002-3001-8012
ДП «ДерждорНДІ»

Можливості стандартних методів випробування дорожніх одягів навантаженням
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-1-269-2-66-74

Анотація. Стандартні методи випробування дорожніх одягів навантаженням широко застосовуються для оцінювання стану конструкції на етапах будівництва, експлуатації та передпроєктного обстеження. Зазначені методи класифікуються відповідно до типу прикладеного навантаження як випробування статичним навантаженням, циклічним чи імпульсним навантаженням. У статті, із урахуванням світового досвіду у галузі дорожнього будівництва, виконано аналітичний огляд стандартних методів випробування дорожніх одягів навантаженням, та надано висновки щодо актуальності впровадження відповідних стандартів в Україні з метою розширення класифікації методів зазначених випробувань, удосконалення вимог до процедур випробувань, а також удосконалення системи керування станом дорожнього одягу.
Ключові слова: дорожнє покриття; неруйнівний контроль; статичне навантаження; циклічне навантаження; динамічне навантаження.

References
1. Turner-Fairbank Highway Research Center. (2017). Using Falling Weight Deflectometer Data with Mechanistic-Empirical Design and Analysis. U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, Publication № FHWA-HRT-16-011. Retrieved 27 January 2021 from https://www.fhwa.dot.gov/pavement/pub_listing.cfm
2. Pożarycki A. (2016). Condition assessment of lower roadway layers for pavement management systems // Journal of Civil Engineering and Management, 22, 3, 311–321. Retrieved 27 January 2021 from https://journals.vgtu.lt/index.php/JCEM/article/view/1309/1035
3. Gurp, Christ van, Davidse, Rien. (25-27 June 2013). Verification of stiffness modulus of road bases and sub-bases. Bearing capacity of roads, railways and airfields: proceedings of the ninth International Conference on the Bearing Capacity of Roads, Railways and Airfields, Trondheim, Norway, 1-2, 787-795. Retrieved 27 January 2021 from https://www.ntnu.no/ojs/index.php/BCRRA/article/download/2697/2762/11388
4. Singh A., Sharma A., Chopra T. (26-31 May 2019). Analysis of the flexible pavement using falling weight deflectometer for Indian national highway road network. World Conference on Transport Research – WCTR 2019, Mumbai, in Transportation Research Procedia, 48, 3969 – 3979. Retrieved 27 January 2021 from https://www.sciencedirect.com
5. Araki S., Kazato T., Kaito K., Kobayashi K., Tanaka A. (2017). Evaluation for Load Bearing Capacity of Each Layer of Pavement in Japan Expressway. Internet Journal of Society for Social Management Systems, 11, 1, 46-57. Retrieved 27 January 2021 from http://ssms.jp/img/files/2019/04/sms17_8813.pdf.
6. Horak E. (2008). Benchmarking the structural condition of flexible pavements with deflection bowl parameters. Technical papers. Journal of the South African Institution of Civil Engineering, 50, 2, 2-9. Retrieved 27 January 2021 from https://www.scielo.org.za/cgi-bin/wxis.exe/iah/
7. Turner-Fairbank Highway Research Center. (October, 2018). Analysis Procedures for Evaluating Superheavy Load Movement on Flexible Pavements, I, Final Report. U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, Publication № FHWA-HRT-18-049. Retrieved 27 January 2021 from https://www.fhwa.dot.gov/publications/lists/021.cfm
8. ASTM D4602-93. (2020). Standard Guide for Nondestructive Testing of Pavements Using Cyclic-Loading Dynamic Deflection Equipment, ASTM International, West Conchohocken, PA, Retrieved 27 January 2021 from https://www.astm.org
9. EC. (April 2005). European Cooperation in the Field of Scientific and Technical Research COST 336. Use of Falling Weight Deflectometers in Pavement Evaluation. Final Report of the Action. Main report. 2nd Edition. European Commission, Directorate General Transport. Retrieved 27 January 2021 from https://cordis.europa.eu/project/id/336
10. PA. (2020). ASTM E2583-07 Standard Test Method for Measuring Deflections with a Light Weight Deflectometer (LWD), ASTM International, West Conchohocken. Retrieved 27 January 2021 from https://www.astm.org
11. West Conchohocken. (2020). ASTM E2835-11 Standard Test Method for Measuring Deflections Using a Portable Impulse Plate Load Test Device, ASTM International. Retrieved 27 January 2021 from https://www.astm.org
12. PA. (2020). ASTM D4695-03 Standard Guide for General Pavement Deflection Measurements, ASTM International, West Conchohocken. Retrieved 27 January 2021 from: https://www.astm.org
13. Březina I., Grošek J., Janků M. (2017). Measurement of Deflections and Determination of Jointed Plain Concrete Pavements Stiffness by Falling Weight Deflectometer. Procedia Engineering, 190, 162-169. Retrieved 27 January 2021 from https://www.sciencedirect.com
14. EC. (2019). COUNCIL DIRECTIVE 96/53/EC of 25 July 1996 laying down for certain road vehicles circulating within the Community the maximum authorized dimensions in national and international traffic and the maximum authorized weights in international traffic. Official Journal of the European Communities, L 235, 0059-0075. (Current version 14/08/2019). Retrieved 27 January 2021 from https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/1996/53/oj