Стаття 8 № 1'2023

08_Sokil_Sokil_Romanchuk_PDF

© Б. І. Сокіл, докт. техн. наук, професор,
завідувач кафедри, ORCID: 0000-0001-8551-7348,
e-mail: sokil_bi@ukr.net
Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного
© М. Б. Сокіл, канд. техн. наук, доцент,
доцент кафедри, ORCID: 0000-0003-3352-2131,
e-mail: mariia.b.sokil@lpnu.ua
Національний університет «Львівська політехніка»
© Я. П. Романчук, канд. фіз.-мат. наук, старший наук. співробітник, доцент, ORCID: 0000-0003-3993-0128,
e-mail: romanchuky@ukr.net
Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного

Динаміка підресореної частини КТЗ і стійкість руху
DOI: 10.33868/0365-8392-2022-1-273-53-60

Анотація. Досліджено вплив поздовжньо-кутових коливань підресореної маси колісних транспорт-них засобів (КТЗ) із нелінійними характеристиками системи підресорювання та кінематичних параметрів руху вздовж криволінійних ділянок шляху на стійкість КТЗ. Основні результати роботи одержані з використанням рівнянь кінетостатики, математичної моделі відносних нелінійних поздовжньо-кутових коливань підресореної маси (ПМ), аналізу кількісного та якісного впливу основних силових параметрів системи підресорювання (СП) і визначальних параметрів поздовжньо-кутових коливань ПМ на сили взає-модії шин із дорожнім покриттям. Критична швидкість стійкого руху транспортного засобу визначена як функція геометричних і силових параметрів СП, характеристики дорожнього покриття, амплітуди поздовжньо-кутових коливань. Числовий аналіз отриманих співвідношень показав, що критичні значення швидкості стійкого руху стосовно занесення КТЗ уздовж криволінійних ділянок шляху є різними залежно від амплітуди коливань ПМ, типу силової характеристики амортизаторів (прогресивна чи регресивна характеристика). Одержані в роботі результати можуть бути використані під час проєктування чи модернізації підвісок, стати базовими при створенні програмного продукту керованих систем підресорю-вання, а їх достовірність підтверджується співпаданням у граничному випадку із відомими з наукової літератури.
Ключові слова: коливання підресореної маси, амплітуда, частота, критична швидкість стійкого руху.

References
1. Latifundist Media. (2022). Funktsionuvannia transportnoho sektoru Ukrainy v umovakh pravovoho rezhymu voiennoho stanu. [Functioning of the transport sector of Ukraine under the legal regime of martial law]. Retrieved November 14 2022 from https://niss.gov.ua/sites/default/files/2022-04/transport_oglyad_130422.pdf. [in Ukrainian]
2. B. I. Sokil, R. A. Nanivskyi, M. H. Hrubel. (2013). Vlasni vertykalni kolyvannia korpusu avtomobilia z urakhuvanniam neliniinykh kharakterystyk pruzhnoi pidvisky. [Own vertical oscillations of the car body, taking into account the nonlinear characteristics of the elastic suspension]. Highway of Ukraine, 235, 15–18. [in Ukrainian]
3. Andrukhiv A. I., Huzyk N. М., Nanivskyy R. А., Sokil M. B. (2018). Influence of force characteristics of combat-wheeled vehicles’ system of sprinkling on shooting efficiency on move. Military Technical Collection of Hetman Petro Sahaidachny National Army Academy, 18, 3–8. doi:10.33577/2312-4458.18.2018.3-8 [in English]
4. Nanivskyi R. A. (2020). Analitychnyi metod doslidzhennia pozdovzhno-kutovykh kolyvan kolisnykh transportnykh zasobiv iz neliniinoiu sylovoiu kharakterystykoiu systemy pidresoriuvannia. [Analytical method of studying longitudinal-angular vibrations of wheeled vehicles with a nonlinear force characteristic of the suspension system]. Collection of Scientific Works of the National Academy of the National Guard of Ukraine, 1, 35, 21–29.
[in Ukrainian]
5. M. A. Podrygalo, V. P. Volkov, A. A. Boboshko, V. A. Pavlenko, M. V. Baytsur, A. I. Nazarov, V. O. Alekseyev. (2006). Ustoychivost′ kolesnykh mashin protiv zanosa v protsesse tormozheniya i puti yeye povysheniya. Under the editorship of M. A. Podrygalo. [Stability of wheeled vehicles against skidding during braking and ways to improve it]. Kharkiv, KHNADU, 337.
[in Russian]
6. Bashynskyi A. L. (2017). Metod otsinky poperechnoi stiikosti avtomobilia pid chas naizdu na pereshkodu za umovy zcheplennia kolis [The method of assessing the transverse stability of a car when hitting an obstacle with wheel traction]. Automobile transport, 40, 88–93.
[in Ukrainian]
7. Vikovych I. A. (2013). Teoriia rukhu transportnykh zasobiv: pidruchnyk [Theory of movement of vehicles: a textbook]. Lviv, Lviv Polytechnic Publishing House, 672
[in Ukrainian]
8. Manziak M. O., Krainyk L. V., Hrubel M. H. (2021). Tendentsii rozvytku konstruktsii pidvisok viiskovykh avtomobiliv. [Trends in the development of military vehicle suspension structures]. Weapon
systems and military equipment, 1, 65, 28–33. [in Ukrainian]
9. M. H. Hrubel, R. A. Nanivskyi, M. B. Sokil. (2014). Kolyvannia PCh KTZ ta yikh vplyv na stiikist rukhu vzdovzh kryvoliniinoi dilianky shliakhu. [Oscillations of the sprung part of a wheeled vehicle and their effect on the stability of movement along a curved section of the road]. Scientific bulletin of the NFUU, Lviv, EPD NFUU, 24.1, 155–162. [in Ukrainian]
10. Liashuk O. L., Sokil M. B., Marunych O. P. (2016). Doslidzhennia pozdovzhno-kutovykh kolyvan kolisnykh transportnykh zasobiv. [Study of longitudinal and angular vibrations of wheeled vehicles]. Materials of the 19th scientific conference of the TNTU named after I. Pulyuy. Ternopil, 62–63.
[in Ukrainian]
11. Sokil B., Lyashuk O., Sokil M., Popovich P., Vovk Y. and Perenchuk O. (2018). Dynamic Effect of Cushion Part of Wheeled Vehicles on Their Steerability. International. Journal of Automotive and Mechanical Engineering, 15, 1, March, 4880–4892. Doi/org/10/15282/ijame/15.1.2018.1.030 [in English]
12. Pavlovskyi M. A. (2002). Teoretychna mekhanika. Pidruchnyk. [Theoretical mechanics. Textbook]. Kyiv, Machinery, 512. [in Ukrainian]