Cтаття 8 №2 2021

УДК 625.02:625.852.061
DOI:10.33868/0365-8392-2021-2-266-53-61

© А. М. Онищенко, докт. техн. наук, професор, зав. кафедри мостів, тунелів та гідротехнічних споруд,
e-mail: onyshchenko.a.m.ntu@gmail.com,
ORCID: 0000-0002-1040-4530
(Національний транспортний університет);

© О. В. Федоренко, нач. Управління експлуатації та безпеки руху,
e-mail: 50281@ukr.net,
ORCID: 0000-0003-3628-4298
(Державне агентство автомобiльних дорiг України);

© В. А. Зеленовський, зав. відділу технологій дорожніх робіт,
e-mail: ukrdorndi@ukr.net,
ORCID: 0000-0001-5834-5456
(ДП «ДерждорНДІ»)

© О. Е. Цеханський, технічний директор,
e-mail: olegtsekh@ukr.net,
ORCID: 0000-0001-3834-4285
(ТОВ «КАПОНІР-ГРУПП»)

ДОСВІД ЗАСТОСУВАННЯ АРМУВАЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ Adfors GlasGrid
У БУДІВНИЦТВІ ТА ДЛЯ РЕМОНТУ АСФАЛЬТОБЕТОННОГО ПОКРИТТЯ НА АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРОГАХ І МОСТАХ

Анотація. У роботі розглядається питання щодо застосування європейського досвіду, інноваційних технологій та найсучасніших армувальних матеріалів Adfors GlasGrid у будівництві та для ремонту асфальтобетонних покриттів на автомобільних дорогах і мостах. Виконані наукові дослідження та практичний досвід останніх років показали, що підвищення довговічності асфальтобетону може бути досягнуте шляхом його макроармування із застосуванням синтетичних сіток. Це забезпечує підвищення його міцності на розтяг і покращує здатність сприймати розтягувальні температурні напруження. Завдяки цьому збільшується опір асфальтобетонних шарів розтягувальним напруженням, що сприяє підвищенню їхньої температурної тріщиностійкості. Механізм роботи армувальних сіток в асфальтобетонних шарах пояснюють такою схемою – з появою розтягувальних напружень в асфальтобетоні їх починає сприймати, включаючись у роботу, армувальна сітка. Саме вона підвищує опір розтягувальним зусиллям в асфальтобетонних шарах в умовах зміни температури і сприяє підвищенню довговічності [1-9].
Проблематика. Незважаючи на широке застосування асфальтобетонних шарів у дорожньому будівництві і великий досвід підвищення їхньої якості, руйнування у вигляді поперечних, повздовжніх тріщин за умови зниження температури та дії пневматичних коліс транспортних засобів залишаються одними із найбільш поширених. Поява тріщин, зсувів та колій є джерелом подальшого руйнування як самих асфальтобетонних шарів, так і всього дорожнього одягу [1-4].
Забезпечення довговічності асфальтобетонного покриття є важливою задачею у процесі будівництва вулиць, доріг та мостів. Особливу актуальність це питання набуває у зв’язку зі збільшеною потребою в реконструкції або ремонті наявного покриття, що вже має поперечні, повздовжні тріщини та колії. В такому разі швидко з’являються копіювальні тріщини в асфальтобетонних шарах над наявними тріщинами в основі від зміни температури та дії пневматичних коліс транспортних засобів [3-8].
Матеріали і методи. Асфальтобетонні покриття на автомобільних дорогах та мостах з покращеними фізико-механічними властивостями за рахунок використання армувальних сіток. Армовані асфальтобетонні шари нежорсткого дорожнього одягу. Експериментальними методами визначались необхідні властивості матеріалів та перевірялась достовірність теоретичних рішень.
Результати. Проведено аналітичний огляд вітчизняного та світового досвіду щодо покращення якості дорожніх покриттів на автомобільних дорогах та мостах, підвищення їхньої працездатності та довговічності, а також вдосконалення економічної ефективності геосинтетичних армувальних матеріалів Adfors GlasGrid.
Висновки. За виконаним аналітичним оглядом світового та вітчизняного досвіду застосування геосинтетичних армувальних матеріалів Adfors GlasGrid на автомобільних дорогах та мостах встановлено доцільність застосування таких матеріалів. А також визначені переваги їхнього застосування над іншими армувальними матеріалами. Показано приклади застосування таких матеріалів на об’єктах будівництва у м. Києві.
Ключові слова: автомобільна дорога, мости, армовані асфальтобетонні шари, армувальні сітки, тріщиностійкість, довговічність, покриття на мостах, в’язкопружні рішення, пружні рішення, термореологічний паспорт матеріалів.

References
1. Ladyzhensʹkyy I. «Doslidzhennya vplyvu armuyuchykh sitok na temperaturnu trishchynostiykistʹ asfalʹtobetonnykh shariv». Avtomobilʹni dorohy i dorozhnye budivnytstvo. Natsionalʹnyy transportnyy universytet. No. 70. Kyyiv, 2004. P. 17-21.
2. Mozhovyy V., Smolyanetsʹ V., Ladyzhynsʹkyy I., Prudkyy O. «Utochnennya rozrakhunkovykh temperatur ta intensyvnosti rukhu pry rozrakhunkakh dorozhnʹoho odyahu misʹkykh vulytsʹ i dorih». Bezpeka dorozhnʹoho rukhu Ukrayiny. Naukovo-tekhnichnyy zbirnyk. No. 4 (19). Kyyiv, 2004. P. 55-59.
3. Mozhovyy V., Besarab O., Ishchenko O., Ladyzhensʹkyy I. «Obgruntuvannya vyboru umovy hranychnoho stanu dlya otsinky trishchynostiykosti asfalʹtobetonnykh shariv pry diyi transportnoho navantazhennya». Avtomobilʹni dorohy i dorozhnye budivnytstvo. Natsionalʹnyy transportnyy universytet. No. 67. Kyyiv, 2003. Р. 59-68.
4. Savenko V., Usychenko O. «Metodyka rozrakhunku osnov nezhorstkykh dorozhnikh odyahiv armovanykh heosyntetykamy». Avtomobilʹni dorohy i dorozhnye budivnytstvo. Natsionalʹnyy transportnyy universytet. No. 58. Kyyiv, 2000. Р. 133-141.
5. Zolotarov V. «Dolgovechnost’ dorozhnykh asfal’tobetonov». Izdatel’stvo pri KHGU izdatel’skogo ob”yedineniya “Vysshaya shkola”. Kharkiv, 1977. 114 р.
6. Sall A. «Issledovaniye treshchinoustoychivosti chornykh pokrytiy na osnovaniyakh iz maloprochnykh kamennykh materialov». Opyt sluzhby dorozhnykh odezhd s asfal’tobetonnymi pokrytiyami. Stroyizdat. Moskva, 1972. Р. 8-38.
7. Rаdovsky B., Mozgovoy V. «Ukraiman experience of system retarding reflecting cracking Reflective Crack in Pavements». Design and performance of overlay systems. Maastricht, 1996.
8. Radovskiy B., Rudenskiy L. «O svyazi mezhdu dlitel’noy i ustalostnoy prochnost’yu dorozhno-stroitel’nykh materialov». Avtomobíl’ní dorogi í dorozhnê budívnitstvo. Kyyiv, 1975, Р.53-62.
9. Sall’ A. «Mekhanicheskiye svoystva asfal’tobetona pri izgibe kratkovremennymi nagruzkami». Issledovaniye organicheskikh vyazhushchikh materialov i bitumomineral’nykh smesey dlya dorozhnogo stroitel’stva. Soyuzdornii. No. 34. Moskva, 1969, Р. 102-115.