УДК 629.113/.115; 534.836.2; 621.43.65
DOI: 10.33868/0365-8392-2021-2-266-29-35
© В. В. Федоров, канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів, e-mail: fedorov.volodymyr@gmail.com,
ORСID: 0000-0002-1085-5112
© Г. А. Філіпова, канд. техн. наук, професор, професор кафедри автомобілів, e-mail: galina_gaj@ukr.net
ORСID: 0000-0003-3427-7633
© В. В. Яновський, канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри автомобілів, e-mail: Yanovskyi_v@ukr.net,
ORCID: 0000-0001-9437-4537
© О. В. Терновий, магістр, e-mail: alexandr140398@gmail.com
(Національний транспортний університет)
ЗНИЖЕННЯ ЗОВНІШНЬОГО ШУМУ САУ «БОГДАНА»
НА БАЗІ ШАСІ КрАЗ-63221 УДОСКОНАЛЕНИМ ДВОКАМЕРНИМ РЕАКТИВНИМ ГЛУШНИКОМ ШУМУ
Анотація. Якісна військова техніка – життєво важлива необхідність для України як незалежної держави, особливо в умовах загострення ситуації на фронті. Одним із параметрів, що визначає якість військових автомобілів, є рівень зовнішнього шуму. Зовнішній шум такого виду автомобілів, окрім негативного впливу на здоров’я людей (зокрема екіпажу), також є демаскувальним фактором. З метою зниження рівня зовнішнього шуму САУ «Богдана» на базі шасі КрАЗ-63221 запропоновано використання вдосконаленого двокамерного реактивного глушника шуму відпрацьованих газів двигуна внутрішнього згорання. Відомий двокамерний реактивний глушник шуму відпрацьованих газів має нерухому внутрішню перегородку. Його акустична ефективність описується відомою формулою. Пропонується внутрішню перегородку глушника зробити рухомою. Така необхідність випливає з факту постійної зміни частоти обертання колінчастого вала двигуна у процесі руху автомобіля. Зміна положення внутрішньої перегородки відбувається узгоджено зі зміною частоти обертання колінчастого вала, оскільки ці два процеси синхронізовані. Для аналізу відомої формули ефективності двокамерного реактивного глушника шуму відпрацьованих газів двигуна з рухомою внутрішньою перегородкою було застосовано математичний пакет IDL. З огляду на необхідність показати залежність ефективності глушника одночасно від двох параметрів – частоти обертання колінчастого вала та положення рухомої внутрішньої перегородки глушника – вибрано метод кольорового кодування. Наведено конструкцію розробленого для САУ «Богдана» двокамерного реактивного глушника шуму. У результаті впровадження розробленого глушника шуму прогнозується зменшення рівня зовнішнього шуму САУ «Богдана» на шасі КрАЗ-63221 на 2–3,5 дБА в діапазоні швидкостей руху 45–85 км/год.
Ключові слова: автомобіль, САУ, КрАЗ, маскування, двигун внутрішнього згорання, реактивний глушник шуму, акустична ефективність, частота, метод кольорового кодування, швидкість руху.
References
1. Fedorov, V. V., Yanovsky, V. V., Kovalshuk, D. M. (2019) Vdoskonalenyy hlushnyk shumu broneavtomobilya KrAZ «Fiona» [An improved armored vehicle KrAZ «Fiona» noise silencer]. Kyiv, Avtoshlyahovik Ukraine, 1 (257), 20–25.
2. SPAI «Bogdan» KrAZ-63221. Specifications (2019) Retrieved from http://www.autokraz.com.ua/index.php/uk/produktsiya/automobile/military/spec/item/4147-samokhidna-artyleriiska-ustanovka-bohdana-kraz-63221.
3. Alekseev S. P., Kazakov A. M., Kolotilov N. N. (1970) Bor’ba s shumom i vibratsiyey v mashinostroyenii [Fighting noise and vibration in mechanical engineering]. Moscow, Mashinostroyeniye, 208.
4. https://www.l3harrisgeospatial.com/Software-Technology/IDL.
5. Razumovsky M. A. (1981) Prognozirovaniye shumovykh kharakteristik porshnevykh dvigateley [Prediction of noise characteristics of piston engines] Minsk, Vysheyshaya shkola, 31.