Стаття 6 № 4 2020

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-4-264-40-46
© В. О. Золотарьов, докт. техн. наук, професор кафедри, e-mail: kafedradsm@gmail.com, ОRCID: 0000-0003-2132-9289;
© Я. І. Пиріг, канд. техн. наук, с. н. .с. кафедри, e-mail: pirig2000@gmail.com, ОRCID: 0000-0003-0957-2251;
© А. В. Галкін, канд. техн. наук, с. н. с. кафедри, ОRCID: 0000-0002-1904-5618, e-mail: a.galkin0906@gmail.com
(кафедра технології дорожньо-будівельних матеріалів і хімії, Харківській національний автомобільно-дорожній університет)
ДРУГИЙ СТАНДАРТ УКРАЇНИ НА БІТУМИ НАФТОВІ ДОРОЖНІ В’ЯЗКІ: ЗМІСТ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Анотація. Розкрито зміст ДСТУ 4044 «Бітуми нафтові дорожні в’язкі. Технічні вимоги», який введено в дію з травня 2020 р. Стандарт містить основні та додаткові показники. Особливістю стандарту є його певна орієнтація на стандарт ЕN 12591 за одночасного збереження значень основних принципових показників відповідно до кліматичних умов України. В стандарті прийнята європейська градація марок бітуму за пенетрацією, до якої адаптовані значення показників температури розм’якшеності та крихкості бітумів. Значення температури розм’якшеності дещо більше (4-5 С), а температура крихкості на (2-3 ºС) нижча ніж у бітумів рівної пенетрації за ЕN 12591.
На відміну від ЕN 12591 в стандарті збережено показники розтяжності (при 25 ºС), як такий, що характеризує однорідність та певною мірою стійкість проти старіння, а також дає змогу прогнозувати стабільність бітумів у процесі приготування асфальтобетонних сумішей. За ДСТУ ЕN 12607-2 нормуються допустимі зміни маси, пенетрації та температури розм’якшеності. Ці зміни відповідають рівню, прийнятому в європейському стандарті. Стійкість бітумів різних марок до відшаровуючої дії води оцінюється показником зчеплюваності зі склом.
До додаткових показників віднесено: розтяжність за 0 ºС як певної характеристики стійкості бітуму проти тріщиноутворення; когезію, що свідчить про міцність бітуму у тонкому шарі, а також температура, за якою пенетрація дорівнює 800х0,1 мм, та відповідний до неї індекс пенетрації. У випадку розходжень між значеннями індексів пенетрації за температурою розм’якшеності та температурою, що дорівнює пенетрації 800х0,1, остання приймається як більш вірогідна.
Ключові слова: бітум, глибина проникності голки, температури розм’якшеності та крихкості, зчеплюваність розтяжність, когезія, прогрівання.

References
1. Zolotaryov, V. A. (2018). Razhadannaya penetratsyya [Unsolved penetration]. Nauka y tekhnyka v dorozhnoy otrasly, 4, 38-40.
2. Pfieffer, J. P., & Van Doormaal, P. M. (1936). The rheological properties of asphaltic bitumen. J. Inst. Pet. Technol, 22, 414-424.
3. SE “UkrNDNC”. (2019). Bіtum ta bіtumnі v’jazhuchі. Metod viznachennja ekvіpenetracіjnoї temperaturi ta іndeksu penetracії [Bitumen and bituminous binders. Method of determination of equipenetration temperature and penetration index]. DSTU 8859:2019 from 1st July 2019. Kyiv. [in Ukrainian].
4. Zolotarev, V. A. (2016). Zagadochnaja temperatura razmjagchenija [Mysterious softening temperature]. Avtomobil’nye dorogi, 10, 75-81.
5. Vynohradov, H. V., Zolotarev, V. A., Verebskaya, E. A., & Bodan, A. M. (1978). Ob osobennostyakh vyazko-upruhoho povedenyya bytumov raznыkh strukturno-reolohycheskykh typov v rezhymakh neprerыvnoho deformyrovanyya [On the features of the viscoelastic behavior of bitumen of different structural types in the modes of continuous deformation] Kolloydniy zhurnal, 4, 629-635.
6. Zolotaryov, V. A. (2012). Hlubyna pronykanyya yhly kak kharakterystyka soprotyvlenyya bytuma sdvyhu [Penetration depth of the needle as a characteristic of shear resistance of bitumen]. Nauka y tekhnyka v dorozhnoy otrasly, 2, 31-34.
7. Asphalt Institute (Ed.). (2003). Performance graded asphalt binder specification and testing (No. 1). Asphalt Institute.
8. Ferry, D. (1963). Vyazkoupruhye svoystva polymerov [Viscoelastic properties of polymers]. Moscow, Yzd-vo ynostr. lyt., 535.
9. Zolotarev, V., Pyrig, Y., & Galkin, A. (2020). Cohesion of bitumen: its opportunities and prospects. Road Materials and Pavement Design, 21, 5, 1399-1412.
10. Heukelom, W. (1975). Une methode amelioree de caracterisation des bitumes par leurs proprietes mecaniques. Bull Liaison Lab Ponts Chauss, 76, 55-64.
11. Van Poel, C. D. (1954). A general system describing the visco‐elastic properties of bitumens and its relation to routine test data.Journal of applied chemistry, 4, 5, 221-236.
12. Zolotarev, V. A., Zintchenko, V. N., Stolyarova, L. V., & Pyrig, Y. (2004). Quantitative interrelation of softening point and brittleness temperature and penetration of road bitumens. In Proceedings of the 3rd Eurasphalt and Eurobitume Congress held Vienna, May 2004, 2, 1625-1658.
13. Zolotaryov, V. A. (2012). Otsenka strukturnoho typa bytuma. Yzbrannye trudy [Assessment of the structural type of bitumen. Selected Works.]. Tom 1. Sankt-Peterburh, Slavutych, 8-13
14. Gaestel, C., Smadja, R., & Lamminan, K. A. (1971). Contribution à la connaissance des propriétés des bitumes routiers. Rev. Gentile. Routes et Aérodromes, 466, 85-94.
15. Pyrig, Ya. I., & Galkin, A. (2019). Metody otsinky adheziyi ta koheziyi bitumnykh v”yazhuchykh [Methods for assessing the adhesion and cohesion of bituminous binders], Kharkiv, 224
16. Zolotarev, V. A. (2013). Kontseptsyya vechnykh dorozhnykh odezhd [Eternal road clothes concept]. Avtomobyl’nie dorohy, 2, 60-63.
17. Minrehion. (2016). Bitum ta bitumni v”yazhuchi. Vyznachennya oporu do tverdinnya pid vplyvom teploty ta povitrya. Chastyna 1. Metod RTFOT [Bitumen and bituminous binders. Determination of the resistance to hardening under influence of heat and air. Part 1: RTFOT method]. DSTU B EN 12607-1:2015 (EN 12607-1:2014, IDT) from 1st July 2017, Kyiv, 32.