Стаття 1 № 4 2020

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-4-264-2-9
© О. А. Клименко, канд. техн. наук, доцент, в. о. заступника директора з наукової роботи ДП «ДержавтотрансНДІпроект», e-mail: aklimenko.insat@gmail.com, ORCID: 0000-0002-2323-6839
ЩОДО ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИХ ОСНОВ СИСТЕМНОГО УПРАВЛІННЯ ЕФЕКТИВНІСТЮ ВИКОРИСТАННЯ ЕНЕРГІЇ ТА ЗАБРУДНЕННЯМ ДОВКІЛЛЯ ДОРОЖНІМ ТРАНСПОРТОМ

Анотація. Наведено пропозиції щодо розвитку теоретико-методологічних основ системного управління у життєвому циклі ефективністю сукупного використання енергії та розподіленим у просторі і часі забрудненням довкілля дорожнім транспортом і пов’язаними галузями. Запропоновано універсальну структурну схему «надсистеми», що відображає процеси споживання енергетичних, матеріальних, інших ресурсів, та завдання збитків. Запропоновано здійснювати математичний опис складних множин, динамічно розподілених у просторі об’єктів, що змінюють структуру та властивості у часі, на основі подальшого розвитку такого інструменту, як теорія мультимножин. Розглянуто приклад фрагменту системи управління на основі заходів з регулювання першого доступу транспортних засобів до ринку, подальшої експлуатації, та до окремих елементів інфраструктури, з впровадженням екологічних зон в містах.
Ключові слова: дорожні транспортні засоби, дорожній транспорт, системне управління, ефективність використання енергії, забруднення довкілля.

References
1. Sadler Consultants Ltd. (2020). Urban Access Regulations in Europe: Overview of website. https://www.urbanaccessregulations.eu/userhome/general-overview.
2. Air quality in Europe. (2015). EEA Report No 5/2015.
3. Bernard, Y., Miller, J., Wappelhorst, S., Braun, C. (2020). Impacts of the Paris low-emission zone and implications for other cities. FIA Foundation. https://theicct.org/sites/default/files/publications/Paris-LEV-implications-03.12.2020.pdf.
4.Development of national policy on regulation of road transport CO2 emissions and energy consumption in Ukraine – Clima East project report / Ricardo Energy & Environment (United Kingdom), State Enterprise State Road Transport Research Institute (Ukraine), 212).
5. Ambient air pollutionю (2016). A global assessment of exposure and burden of disease. World Health Organisation. ISBN 978 92 4 1511353.
6. Hooftman, N., Oliveira, L., Messagie, M., Coosemans, T., Van Mierlo, J. (2016). Environ-mental Analysis of Petrol, Diesel and Electric Passenger Cars in a Belgian Urban Setting. En-ergies , 9, 84. https://doi.org/10.3390/en9020084.
7. Brennan, J. W. and Barder, T. E. (2017). Battery Electric Vehicles vs. Internal Combustion En-gine Vehicles: A United States-Based Compre-hensive Assessment. Arthur D. Little 2016.: https://www.adlittle.com/en/insights/viewpoints/battery-electric-vehicles-vs-internal-combustion-engine-vehicles.
8. McKone, T. E., Hertwich, E. G. (2001). The human toxicity potential and a Strategy for Evaluating Model Performance in Life Cycle Impact Assessment. Int. J. LCA 6, 106–109. https://doi.org/10.1007/BF02977846.
9. United Kingdom by CPI Group (UK) Ltd. (2017). Environmental Impacts of Road Vehicles Past, Present and Future. Issues in environmental science and technology No. 44. The Royal Society of Chemistry. Croydon, 248.