Статья 3 № 3’2020

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-3-263-12-15
© В. П. Cахно, докт. техн. наук, професор, завідувач кафедри автомобілів, e-mail: svp_40@ukr.net, ORCID: 0000-0002-5144-7131 (Національний транспортний університет);
© Д. М. Попелиш, аспірант, заступ. зав. відділу, e-mail: popelish@ukr.net, ORCID: 0000-0001-9506-6421,
© С. М. Томчук, молодший науковий співробітник, e-mail: stomchuk34@gmail.com, ORCID: 0000-0001-5963-556X
(відділ науково-технічних експертиз ДП «ДержавтотрансНДІроект»)
ОГЛЯД НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ЩОДО ДИНАМІЧНОГО ВПЛИВУ РІДИНИ НА РУХОМІ РЕЗЕРВУАРИ, ЗОКРЕМА АВТОЦИСТЕРНИ

Анотація. Проведено огляд досліджень щодо динамічного впливу рідини на частково заповнені рухомі резервуари, які проводились з 50-х років двадцятого століття. Розглянуті дослідження з різними підходами до розрахунку динамічного впливу рідини, що перетікає, на стінки рухомих цистерн, баків, танкерів тощо. Наведені висновки результатів досліджень, які полягали в об’єднанні математичних моделей руху рідини у цистерні з математичними моделями транспортних засобів з метою визначення впливу перетікання рідини на стійкість автомобіля.
Ключові слова: автопоїзд, автоцистерна, частково заповнена цистерна, стійкість, гальмування.

References
1. Pape, D. B., Harback, K., McMillan, N., Greenberg, A., Mayfield, H. & Chitwood, J. C. (2007). Cargo tank roll stability study, U.S. Department of Transportation, Federal Motor Carrier Safety Administration, Contract No. GS23-F-0011L.
2. Abramson, H. N. (1966.). The Dynamic Behaviour of Liquids in Moving Containers, NASA SP-106, Publisher: Washington, Scientific and Technical Information Division, National Aeronautics and Space Administration.
3. Roberts, J. R., Basurto, E. R. & Chen, P. Y. (May, 1966). Slosh Design Handbook I, NASA Technical Reports, NASA-CR-406.
4. Salem, M. I., Mucino, V. H., Gautam, M. & Aquaro, M. (1999), Review of parameters affecting stability of partially filled heavy-duty tankers, SAE technical paper no.1999-01- 3709.
5. Demirbilek, Z. (1983). A Linear Theory of Viscous Liquid Sloshing, Ph.D. Thesis, Texas A&M University.
6. Komatsu, K. (1987). Non-linear Sloshing Analysis of Liquid in Tanks with Arbitrary Geometry, Int. Journal of Non-Linear Mechanics, 22, 193-307.
7. Winkler, C. B., Fancher, P. S. & Bareket, Z. et al. (April, 1992). Heavy Vehicle Size and Weight: Test Procedures for Minimum Safety Perfomance Standards, Final Technical Report, Michigan University Transportation Research Institute, Report No. UMTRT-92-13/DOT/HS 807 855.
8. Kang, X., Rakheja, S. & Stiharu, I. (2000). Directional dynamics of a partly-filled tank vehicle under braking and steering, SAE technical paper no.2000-01-3477.
9. Hlushchenko, V. V., Kaydalov, R. O., Podrigalo, M. A. & Sokolovskyi, S. A. (2015). Energy approach to the assessment of stability tank truck rollover. The collection of scientific works of the National academy of Ukrainian National Guard, 2, 32-38.
10. Bogomaz, G. L, Markova, O. M. & Chernomashentseva, Y. G. (1998). Mathematical Modeling of Vibrations and Loading of Railway Tanks Taking into Account the Liquid Cargo Mobility, Vehicle System Dynamics, 30, 285-294.
11. Kulakovskiy, B. L. (2010). Stability of a fire truck against drifting during braking. Vestnik of the Institute for Command Engineers of the MES of the Republic of Belarus. 11, 1, 73-84.
12. Shimanovsky, А. О. (2016). Peculiarities of mathematical models’ creating for the road tanks at simulations of their dynamics. Vestnik of the Institute for Command Engineers of the MES of the Republic of Belarus. 2, 24, 52-59.