Стаття 6 № 2’2020

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-2-262-35-42
© Т. А. Терещенко, канд. хім. наук, провідний науковий співробітник, e-mail: chemistry@dorndi.org.ua, ORCID: 0000-0001-7584-9031;
© С. І. Ілляш, завідувач відділу, e-mail: sergillyash@gmail.com, ORCID: 0000-0002-3001-8012
(ДП «ДерждорНДІ»)

СТАНДАРТИЗАЦІЯ ВИМОГ ДО МАТЕРІАЛІВ ТА ПРОЦЕСІВ ДЛЯ ВЛАШТУВАННЯ ШАРІВ ДОРОЖНЬОГО ОДЯГУ, УКРІПЛЕНИХ КОМПЛЕКСНИМ В’ЯЖУЧИМ

Анотація. Представлено окремі результати досліджень, виконаних за підтримки Державного агентства автомобільних доріг України та спрямованих на стандартизацію матеріалів та процесів улаштування укріплених шарів дорожнього одягу з матеріалів, оброблених бітумним в’яжучим та цементом у змішувальній установці або змішуванням на дорозі.
Під час виконання експериментальних досліджень встановлено залежність співвідношення компонентів комплексного в’яжучого від гранулометричного складу суміші та потрібних значень показників міцності. З урахуванням результатів лабораторних досліджень встановлено вимоги до технічних характеристик укріплених матеріалів, які перевірено шляхом випробувань суміші, виготовленої у стаціонарному змішувачі та застосованої при влаштуванні шару дорожнього одягу на заміну суміші холодного ресайклінгу.
За результатами виконання роботи розроблено вимоги щодо процесів влаштування шарів дорожнього одягу, які установлено залежно від методу виготовлення суміші (в установці або змішуванням на дорозі) та наведено для технологічних операцій під час виконання підготовчих робіт, транспортування, укладання, ущільнювання та догляду.
Із врахуванням отриманих результатів колективом ДП «ДерждорНДІ» розроблено Зміну № 1 ДСТУ-Н Б В.2.3-39:2016 Настанова з влаштування шарів дорожнього одягу з кам’яних матеріалів. Розроблений нормативний документ розширює номенклатуру дорожньо-будівельних матеріалів та технологій для влаштування укріплених шарів дорожнього одягу та призначений для впровадження під час будівництва автомобільних доріг, зокрема під час виконання робіт з підвищення несучої здатності дорожнього одягу.
Ключові слова: дисперсний матеріал, укріплений комплексним в’яжучим; шари дорожнього одягу, укріплені в’яжучим; вимоги до влаштування.

References
1. Dunn, L., and Cross, S. (2001). Basic Asphalt Recycling Manual, 1st Edition. US Department of Transportation, Federal Highway Administration; Asphalt Recycling and Reclaiming Association. 77. Retrieved September 13, 2018 from http://www.dot.state.mn.us/materials/pvmtdesign/docs/BasicAsphaltRecyclingManual.pdf
2. Hartman, M., Turos, M., Ghosh, D., and Marasteanu, M. (2016). Full Depth Reclamation (FDR) for Suburban/Urban and Local Roads Application. Minnesota Department of Transportation, Research Project Final Report No MN/RC 2016-37, 103. Retrieved January 28, 2020 from https://www.state.mn.us/research/TS/2016/201637.pdf
3. Schwartz, C. W., Diefenderfer, B. K., and Bowers, B. F. (2017). Material Properties of Cold In-Place Recycled and Full-Depth Reclamation Asphalt Concrete, NCHRP (National Cooperative Highway Research Program) Research Report 863. Transportation Research Board, Washington, DC, 83. Retrieved March 22, 2018 from http://nap.edu/24902
4. Bleakley, A. M., and Cosentino, P. (2013). Improving Properties of Reclaimed Asphalt Pavement for Roadway Base Application through Blending and Chemical Stabilization. Journal of the Transportation Research Board, 18. Retrieved January 29, 2020 from https://www.researchgate.net/publication/270209060
5. Naukova rada Ukravtodoru. (2017). Rekomendatsiyi z pidboru skladu ta zastosuvannya shchebenevo-pishchanykh sumishey, obroblenykh kompleksnym bitumomineral’nym v’yazhuchym. R V.2.7-37641918-880:2017. [Recommendations on selection of composition and application of crushed stone/sandy mixes treated by complex bitumen-mineral binder]. Oficijny`j document derzhavnogo agentstva avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny` [Official document of the State Road Agency of Ukraine],
Kyiv, 26.
6. Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine. (2016). Grunty, ukripleni v”yazhuchym. Metody vyprobuvan’: DSTU B V.2.7-309:2016. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Binder-strengthened soils. Test methods. DSTU B V.2.7-309:2016. National standard of Ukraine]. Kyiv, 30.
7. Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine (2015) Sumishi bitumomineral’ni dorozhni. Metody vyprobuvan’: DSTU B V.2.7-306:2015. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Road bituminous mixes. Test methods. DSTU B V.2.7-306:2015. National standard of Ukraine]. Kyiv, 40.
8. State Standard Organization of Ukraine. (2001). Bitumy naftovi dorozhni v”yazki. Tekhnichni umovy. DSTU 4044-2001. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Viscous petroleum road bitumens. Specifications. DSTU 4044-2001. National standard of Ukraine]. Kyiv, 14.
9. Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine. (2014). Emul’siyi bitumni dorozhni. Tekhnichni umovy: DSTU B V.2.7-129:2014. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Bituminous road emulsions. Specifications. DSTU B V.2.7-129:2014. National standard of Ukraine]. Kyiv, 27.
10. Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine. (2016). Tsement. Chastyna 1. Sklad, tekhnichni umovy ta kryteriyi vidpovidnosti dlya zvychaynykh tsementiv: DSTU B EN 197-1:2015 (EN 197-1:2011, IDT). Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Cement. Part 1: Composition, Specifications and conformity criteria for common cements. DSTU B EN 197-1:2015 (EN 197-1:2011, IDT). National standard of Ukraine]. Kyiv, 59.
11 Ministry of Regional Development, Construction and Housing and Communal Services of Ukraine. (2010). Osnovy ta pidvalyny budynkiv i sporud. Grunty. Metod laboratornoho vyznachennya maksymal’noyi shchil’nosti.: DSTU B V.2.1-12:2009. Nacional`ny`j standart Ukrayiny` [Bases and foundations of building and structures. Soils. Method for laboratory determination of maximum density. DSTU B V.2.1-12:2009. National standard of Ukraine]. Kyiv, 16.
12. Naukova rada Ukravtodoru. (2004). Tekhnolohichna karta na reheneratsiyu konstruktyvnoho sharu dorozhn’oho odyahu tovshchynoyu 18 sm z zastosuvannyam bitumnoyi emul’siyi (vmist emul’siyi 3% vid masy) ta tsementno-vodnoyi suspenziyi (vmist tsementu 1,5% vid masy) za tekhnolohiyeyu “kholodnyy resayklinh”, mashynoyu resaykler WR 2500 u skladi iz zmishuval’noyu ustanovkoyu WM 1000 ta bitumovozom. ТC 218-03449261-026-WR 2500 (7)-2004. [Technological Chart on recycling of a road pavement lift of a 18 cm thickness using bitumen emulsion (in a proportion of 3 % by mass) and cement-water suspension (with proportion of cement of 1,5 % by mass) via cold recycling technology using recycler WR 2500 combined with a mixing plant WM 1000 and a truck for bitumen]. Oficijny`j document derzhavnogo agentstva avtomobil`ny`x dorig Ukrayiny` [Official document of the State Road Agency of Ukraine]. Kyiv, 17.