Стаття 4 № 2’2020

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-2-262-21-28
© М. Г. Грубель, канд. техн. наук, доцент, e-mail: m.g.grybel@gmail.com, ORCID: 0000-0002-4820-6935 (Національна академія сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного);
© Л. В. Крайник, докт. техн. наук, професор, e-mail: l.kraynyk@gmail.com, ORCID: 0000-0002-0524-9126;
© В. В. Хома, студент, e-mail: homa.v@hotmail.com, ORCID: 0000-0002-9900-855X
(Національний університет “Львівська політехніка”)

ІМІТАЦІЙНЕ МОДЕЛЮВАННЯ РУХУ КОЛІСНОЇ ВІЙСЬКОВОЇ АВТОМОБІЛЬНОЇ ТЕХНІКИ БЕЗДОРІЖЖЯМ ТА ОЦІНКА ЙОГО АДЕКВАТНОСТІ

Анотація. На базі засобів імітаційного моделювання MATLAB Simulink розроблено метод оцінки прохідності зразків колісної ВАТ під час руху в умовах бездоріжжя. Його адекватність підтверджено збіжністю отриманих результатів моделювання та експериментальних досліджень. Отримані результати можуть слугувати базою для визначення параметрів колісної ВАТ та оновлення нормативної бази щодо прохідності.
Ключові слова: імітаційна модель руху, колісна ВАТ, бездоріжжя, максимально можлива швидкість руху.

References
1. Bezborodova, G. B., Galushko V. G. (1978). Modelirovaniye dvizheniya avtomobilya [Modeling the movement of the car]. Kyiv, Vysshaya shkola, 163.
2. Kosharnyy, N. F. (1981). Tekhniko-ekspluatotsionnyye svoystva avtomobiley vysokoy prokhodimosti [Technical and operational properties of cross-country vehicles]. Kyiv, Vyshcha shkola, 208.
3. Ageykin Ya.S. (1981). Prohodimost avtomobiley [Patency of cars]. Moscow, Mashinostroenie, 230.
4. Krainyk, L. V., Hrubel, M. H. (2010). Bahatofaktorna otsinka ta normuvannia palyvnoi ekonomichnosti vantazhnykh avtomobiliv [Multifactor evaluation and rationing of fuel efficiency of trucks]. Lviv, ASV, 117.
5. Hrubel, M. H., Krainyk, L. V., Bodnar, M. F. (2019). Otsinka tiahovo-shvydkisnykh kharakterystyk viiskovoi avtomobilnoi tekhniky za umov rukhu bezdorizhzhiam metodamy imitatsiinoho modeliuvannia [Estimation of traction-speed characteristics of military motor vehicles under off-road conditions by simulation methods]. Кyiv, Ozbroiennia ta viiskova tekhnika., 46-53.
6. Hrubel, M. H., Krainyk, L. V., Kuprinenko, O. M. (2019). Metodolohiia otsinky opornoi prokhidnosti kolisnoi viiskovoi avtomobilnoi tekhniky [Methodology for assessing wheelbase support of military military vehicles]. Кyiv, Ozbroiennia ta viiskova tekhnika., 12-22.
7. Wong, Y. J. (1993). [Theory of ground vehicle London]. London – NewYork, Mc-GrawHill Booh Comp., 423.
8. GOST RV 52048-2003. (2003). Avtomobili mnogotselevogo naznacheniya. Parametryi prohodimosti i metodyi ih opredeleniya. [Multipurpose cars. Passability parameters and methods for their determination]. Moscow.
9. GOST V 26442–85. (1986). Avtomobili mnogotselevogo naznacheniya. Parametryi prohodimosti i metodyi ih opredeleniya. [Multipurpose cars. Passability parameters and methods for their determination]. Moscow.
10. Lessem, A., Mason, G., Ahlvin, R. (1996). [Stochastic vehicle mobility forecasts using the NRMM]. Journal of Terramechanics, 33(6), 273-280.
11. Freitag D.R. (1965). [A dimensional analysis of the performance of the pneumatic tires soft soil]. US Army Waterways Experimental Station. Report, 3-688, 1965.
12. He, R., Sandu, C., Khan, A. R., Gutherie, A. G., Els, P. S. & Hammersma, H. A. (2019.) [Review of terramechanics models and their applicability to real-time applications]. Journal of terramechanics, 81(2), 3-22.
13. Hahina, A. M. (2017). (Metodyi prognozirovaniya i povyisheniya prohodimosti kolesnyih lesnyih mashin) [Methods for predicting and improving the patency of wheeled forest machines]. Sankt-Peterburg, Dis. d.t.n. SPU, 332.
14. Larin, V. V. (2013). (Analiz zavisimostey deformiruemosti opornoy poverhnosti. Vertikalnaya deformatsiya). [Analysis of the deformability of the support surface. Vertical deformation]. Мoscow, Vestnik MGTU im. N.E. Baumana, 1-11. Retrieved from https: www://engjournal.ru/articles.pdf.
15. Maclaurin, B. (2018). [High Speed Off-Road Vehicles: Suspensions, Tracks, Wheels and Dynamics]. London, Wiley, 249. Retrieved from https: www.wiley.com/en-ua/High+Speed+Off+Road+Vehicles:+Suspensions,+Tracks,+Wheels+and+Dynamics-p-9781119258810.
16. Lutz, J. (2003). [Mobility of ground vehicles. US military view a overview primer and reference source quide]. Quent systems Inc., 101.
17. Larminiе, J. C. (1992). [Modifications to the mean maximum pressure system]. Journal of Terramechanics, 29(2),239-255. Retrieved from https: www.sciencedirect.com/science/ article/abs/pii/002248989290029J/.
18. Hrubel, M. H., Ftemov, Yu. O., Khoma, V. V. (2019). Eksperymentalni doslidzhennia parametriv prokhidnosti zrazkiv kolisnoi viiskovoi avtomobilnoi tekhniky. [Experimental studies of the patency parameters of samples of wheeled military vehicles]. Kharkiv, Systemy ozbroiennia i viiskova tekhnika, 4(60), 7-15.
19. Ostretsov, A. V, Esakov, A. E., Sharipov, V. M. (2014). Sravnitelnaya otsenka opornoy prohodimosti avtomobiley KamAZ-4350, KamAZ-43114 i Ural-4320-31 na syipuchem peske. [Comparative assessment of the support patency of KAMAZ-4350, KAMAZ-43114 and Ural-4320-31 vehicles on loose sand]. Izvestiya MGTU MAMI, 1(19), 50-51.