Стаття 3 № 2’2020

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-2-262-15-21
© В. А. Войтов, докт. техн. наук, професор, завідувач кафедри,
e-mail: vavoitovva@gmail.com, ORCID: 0000-0001-5383-7566;
© О. В. Кутья, викладач, e-mail: bett_2008@meta.ua,
ORCID: 0000-0002-8093-3075
© А. Е. Насіров, аспірант, e-mail: t_t_l@i.ua,
ORCID: 0000-0003-1896-2489 (ХНТУСГ)

МОДЕЛЮВАННЯ ВИТРАТ НА ТРАНСПОРТНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ МІСЬКИХ ВАНТАЖНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

Анотація. Представлено математичні вирази для визначення сумарних питомих витрат та результати моделювання витрат на міські вантажні перевезення. Сумарні витрати мають три складові. Перша складова залежить від тарифу на перевезення, довжини маршруту, маси перевезеного вантажу, а також технічної швидкості руху, частоти надходження заявок на обслуговування та коефіцієнта надійності.
Друга складова питомих витрат залежить від кількості автомобілів, що перебувають в наряді, технічної швидкості руху, сумарного часу транспортного обслуговування, витрати палива і його ціни, а також маси перевезеного вантажу, коефіцієнтів використаного пробігу, вантажопідйомності та коефіцієнта надійності. Третя складова залежить від кількості автомобілів, що перебувають в наряді, сумарного часу транспортного обслуговування з урахуванням збільшення часу на вантажно-розвантажувальні роботи, початкової вартості автомобіля і витрат на технічне обслуговування та амортизацію, а також маси перевезеного вантажу і коефіцієнта надійності.
Сумарне значення отриманих питомих витрат є економічним критерієм вибору оптимальних маршрутів на транспортне обслуговування. Проведено моделювання впливу різних факторів і робочих параметрів транспортного процесу міських вантажних перевезень дає змогу стверджувати, що питомі витрати на транспортне обслуговування В, грн/т, однозначно збільшуються за умови збільшення довжини маршруту, однак, при цьому мають оптимум за умови зміни маси перевезеного вантажу. Встановлено, що на існування оптимуму впливають коефіцієнт використання пробігу і коефіцієнт використання вантажопідйомності автомобілів. Показано вплив логістичного центру (потужності логістичного центру) на питомі витрати транспортного обслуговування. Недостатня потужність ЛЦ збільшує час оформлення однієї заявки, що приводить до збільшення сумарних питомих витрат. Це дає змогу зробити висновок, що потужністю логістичного центру необхідно управляти.
Ключові слова: транспортний процес, математична модель, міські вантажні перевезення, потужність логістичного центру, питомі витрати.

References
1. Shramenko, N. Y. (2015). Effect of process-dependent parameters of the handling-and-storage facility operation on the cargo handling cost. Eastern European Journal of Enterprise Technologies, 5/3 (77), 43-47. doi: 10.15587/1729-4061.2015.51396.
2. Zhang, R. M., Huang, L. (2017). Application of the freight rate on
freight flow forecast. Advances in Transportation Studies, 3, 61-68.
3. Hansen, I. (2001). Determination and Evaluation of Traffic
Congestion Costs. European Journal of Transport and Infrastructure
Research, 1, 1, 61 – 72.
4. Xiaoning, Z. (2014). Editorial: Optimisation methods of road pricing.
European Journal of Transport and Infrastructure Research, 14,1, 1-6.
5. Azemsha, S. (2006). Zavisimost sebestoimosti mezhdunarodnyih
avtomobilnyih perevozok gruzov ot parametrov transportnyih sredstv i
perevozochnogo protsessa. Transport and Telecommunication, 7, 4, 57-60.
6. Lukinskiy, V., Lukinskiy, V. l. ( 2016). Evaluation of the Influence of
the Logistic Operations Reliability on the Total Costs of a Supply Chain. Transport and Telecommunication, volume 17, no. 4, 307–313. DOI 10.1515/ttj-2016-0027.
7. Voytov, V. A., Muzilov, D. O., Berezhna, N. G., Scherbakova,
V. V. (2018). Ekonomichna efektivnist funktsionuvannya
transportno-logistichnogo kompleksu pid chas zbirannya tsukrovogo
buryaku z urahuvannyam pokaznika nadiynosti. TehnIchniy servis
agropromislovogo, lisovogo ta transportnogo kompleksiv: HNTUSG, 12, 272–280.
8. Vojtov, V. A., Muzylyov, D. A., Berezchnaja, N. G. (2018). Integrated
approach in calculation of the economic effect of the functioning of
the transport and logistic complex with the account of the risk factor.
International academy journal Web of Scholar. 3, 21, 1, 12–18.
9. Vojtov, V., Kutiya, О., Berezhnaja, N., Karnaukh, M., Bilyaeva, O. (2019). Modeling of reliability of logistic systems of urban freight transportation taking into account street congestion. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4, 3, 100, 15-21. DOI: 10.15587/1729-4061.2019.175064.
10. Kutiya, O. V. (2019). Razrabotka matematicheskoj modeli gorodskih gruzovyh perevozok. Tehnіchnij servіs agropromislovogo, lіsovogo ta transportnogo kompleksіv. – HNTUSG, 15, 159–163.