DOI: 10.33868/0365-8392-2020-2-262-8-15
© Л. В. Савченко, канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри логістики, e-mail: lidia_savchenko@ukr.net, ORCID: 0000-0003-3581-6942;
© А. Г. Донець, канд. фіз.-мат. наук, доцент кафедри логістики, e-mail: ogurman72@gmail.com, ORCID: 0000-0002-8122-051X
(Національний авіаційний університет)
ОЦІНКА ЗАГАЛЬНОЕКОНОМІЧНИХ ВТРАТ СУСПІЛЬСТВА ВІД ЗАТОРІВ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ У МІСТІ КИЄВІ
Анотація. Проблема міських заторів є постійним викликом для різних стейкхолдерів міської логістики – міської влади, відправників, перевізників та логістичних компаній, складських операторів, а також безпосередніх отримувачів (магазинів, офісів і мешканців міста). Затор на дорозі – це джерело підвищеного забруднення повітря, а також прямих втрат часу і грошей. Таким чином, проблеми, що виникають від заторів, стосуються будь-якого мешканця міста і більшою мірою належать до соціальних. Однак, будь-які соціальні втрати можна оцінити в фінансовому еквіваленті. Для оцінки втрат від міських заторів у роботі використано технологію, яку широко застосовують у Європі для оцінки зовнішніх втрат від транспорту. Показано, що ці втрати є суттєвими для міста Києва, який у 2019 році займав 12-е місце у світі за рівнем дорожніх заторів.
Отже, оператори логістики останньої милі змушені постійно шукати шляхи зниження впливу заторів на їх транспортні та сервісні потоки. Технології, що нині існують, пропонують, зокрема, зміщення часу доставки на позапікові періоди, а також на нічні години. Однак, це можливо для обмеженої кількості замовлень у логістиці останньої милі. Відповідно, інші змушені стикатися з проблемами заторів день у день.
У роботі розглядаються різні альтернативи міської доставки – автомобіль, мотоцикл і велосипед. Для цих трьох варіантів визначено рейтинг, який показує пріоритетність того чи того засобу логістики останньої милі з погляду втрат від міських заторів. Такі втрати визначені для 2019 року з урахуванням складу транспортного потоку в м. Києві, середньої відстані доставки, а також різниці у поведінці транспортних засобів в умовах затору. В результаті отримано, що один легковий автомобіль, який доставляє легкі посилки в денний час, зумовлює втрати від заторів в 3,3 рази більші, ніж мотоцикл, і в 12,5 разів більші, ніж велосипед.
Ключові слова: міська логістика, логістика останньої милі, міські затори, втрати від міських заторів, автомобільна доставка, доставка мотоциклом, велосипедна доставка.
References
1. Traffic Index. (2019). Tomtom. Retrieved from https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/
2. Haubold, H. (2016). Cycling and congestion charges: a winning team for cities. European Cyclists’ Federation. Retrieved from https://ecf.com/groups/congestion-charges-and-cycling.
3. European Commission (2013) A call for smarter urban vehicle access regulations. Retrieved from https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/urban/doc/ump/swd%282013%29526-communication.pdf
4. Handbook on the External Costs of Transport, HECT (2019). Retrieved from https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/studies/internalisation-handbook-isbn-978-92-79-96917-1.pdf.
5. Asaithambi G., Mourie H.S., Sivanandan R. (2017). Passenger Car Unit Estimation at Signalized Intersection for Non-lane Based Mixed Traffic Using Microscopic Simulation Model. Periodica Polytechnica Transportation Engineering 45(1): 12-20. DOI: 10.3311/PPtr.8986
6. Biswas, P., Bhattacharya, T., Chanda, A., Das, S., Hazra, S. (2018). Urban Wetlands – CO2 sink or source? A case study on the aquaculture ponds of East Kolkata Wetlands. International Journal of Recent Scientific Research. vol. 9, no. 2, 24158-24165. DOI: 10.24327/ijrsr.2018.0902.1608
7. Giuffrè O., Grana A., Giuffrè T., Acuto F. (2019). Passenger Car Equivalents for Heavy Vehicles at Roundabouts. А Synthesis Review. Frontiers in Built Environment 5. DOI: 10.3389/fbuil.2019.00080
8. Kanga N., Nakamura H. (2017). An Analysis of Characteristics of Heavy Vehicle Behavior at Roundabouts in Japan. Transportation Research Procedia. 25, 1485-1493. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.05.176.
9. Sugiarto, S., Apriandy, F., Faisal, R., and Saleh, S. M. (2018). Measuring passenger car unit at four-legged roundabout using time occupancy data collected from drone. Aceh Int. J. Sci. Technol. 7, 77–84. doi: 10.13170/aijst.7.2.8587.
10. Srikanth, S., and Mehar, A. (2018). Development of MLR, ANN and ANFIS Models for estimation of PCUs at different levels of service. J. Soft Comput. Civil Eng. 2–1, 18–35. doi: 10.22115/SCCE.2018.50036
11. Zhou, J., Rilett, L., Jones, E., and Chen, Y. (2018). Estimating passenger car equivalents on level freeway segments experiencing high truck percentages and differential average speeds. J. Trans. Res. Board 2672, 44–54. doi: 10.1177/0361198118798237.
12. Yperman, I. (2011). Commuting by motorcycle: impact analysis, Transport & Mobility Leuven. Belgium. Report 10, 69.
13. Raj P., Sivagnanasundaram K., Asaithambi G., Ravi Shankar, A.U. (2019). Review of Methods for Estimation of Passenger Car Unit Values of Vehicles. Transportation engineering journal of ASCE. 145. DOI: 10.1061/JTEPBS.0000234.
14. Chandra S., Kumar U. (2003), Effect of Lane Width on Capacity under Mixed Traffic Conditions in India. Journal of Transportation Engineering 129(2). DOI: 10.1061/(ASCE)0733-947X(2003)129:2(155).
15. Salter R.J. (2016). Highway Traffic Analysis and Design. Macmillan International Higher Education. 378 р.
16. Pidrakhunok velosypedystiv. 2019. Retrieved from https://u-cycle.org.ua/projects/pidrakhunok-velosypedystiv/
17. Informatsiyno-analitychna systema “Mayno” (IAS «Mayno»). Retrieved from https://gis.kievcity.gov.ua/map/transport#map
18. Savchenko L.V. & Donets’ A.H. (2020). Porivnyannya vytrat vid avariynosti riznykh zasobiv mis’koyi dostavky u m. Kyyevi. Modelyuvannya ta informatsiyni systemy v ekonomitsi, 99, 24-34.
19. Cost of Living Comparison in 2020. (2020). Salary Explorer. http://www.salaryexplorer.com/cost-of-living-comparison.php
20. Serednia zarobitna plata v misti Kyievi vyshcha znachennia v Ukraini v 1,5 razy. (2019). Ofitsiinyi portal Kyieva. Retrieved from https://kyivcity.gov.ua/news/serednya_zarobitna_plata_v_misti_kiyevi_vischa_znachennya_v_ukrani_v_15_razi/