Стаття 5 № 1’2020

В. І. Каськів, канд. техн. наук, доцент, заступ. директора з наукової роботи, e-mail: vi_kas@ukr.net, ORCID: 0000-0002-8074-6798 (ДП «ДерждорНДІ»);
А. Б. Вознюк, e-mail: andrey911@ukr.net, ORCID: 0000-0002-7611-9652 (Укравтодор);
Л. П. Нагребельна, науковий співробітник, e-mail: nagrebelnaliydmila@gmail.com, ORCID: 0000-0002-5615-9075 (ДП «ДерждорНДІ»)

ДО ПИТАННЯ АУДИТУ БЕЗПЕКИ АВТОМОБІЛЬНИХ ДОРІГ УКРАЇНИ

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-1-261-32-39

Анотація. Ключову роль у реалізації транспортної стратегії держави відіграє розвиток транспортної інфраструктури, найважливішою складовою якої є мережа автомобільних доріг. Відповідність автомобільних доріг вимогам сучасних транспортних потоків визначає не лише ефективність роботи промисловості та сільського господарства, а й забезпечення належного життєвого рівня людей та обороноздатності країни.
Окреслено проблеми ефективного функціювання автомобільних доріг загального користування, доріг і вулиць населених пунктів України. Наведено основні положення щодо аудиту безпеки автомобільних доріг.
Доведено, що аудит безпеки автомобільних доріг є одним із найбільш ефективних інженерних інструментів, які впливають на безпеку дорожнього руху. Головна перевага аудиту полягає у детальному оцінюванні проєктних рішень на безпеку автомобільних доріг на усіх стадіях проєктування.
Мета аудиту безпеки автомобільних доріг – дати відповіді на такі запитання:
– які дорожні елементи можуть становити загрозу учасникам дорожнього руху: до якої міри, яким саме учасникам дорожнього руху і за яких обставин;
– які можливості існують для усунення або зменшення впливу встановлених загроз на безпеку руху.
Чим раніше проводиться аудит в рамках процесів проєктування та будівництва, тим якіснішими та кориснішими є його результати. Проведення аудиту на ранніх стадіях може сприяти завчасному усуненню проблем і, як наслідок, мінімізувати час та витрати на перепроєктування на подальших етапах.
Крім того, необхідно відзначити, що проведення аудиту призводить до інтенсивних переговорів між аудиторами, замовником і проєктантом. Такі переговори є корисними для підвищення обізнаності всіх зацікавлених сторін, а також для покращення повсякденної роботи, процедур проєктування та будуть корисними для оновлення будівельних стандартів або норм.
Розглянуто питання удосконалення методів розрахунку безпечної швидкості руху, розроблення алгоритмів багатофакторного аналізу умов руху, виявлення потенційно небезпечних ділянок та встановлення причин виникнення небезпеки. Представлено механізм, за допомогою якого можна суттєво пришвидшити проведення такого аудиту, ефективно використати людські, часові та фінансові ресурси.
Ключові слова: аудит, алгоритм, безпека руху, автомобільна дорога, метод, модель, швидкість.

References
1. European Parliament. (2008). Directive 2008/96/EC of the European Parliament and of the Council of 19 November 2008 on road infrastructure safety management. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32008L0096. DOI: 10.1007/978-1-137-54482-7_45
2. Zakon Ukrainy publ. (17 October, 2019). Pro vnesennya zmin do deyakykh zakoniv Ukrainy schodo upravlinnya bezpekoyu avtomobilnykh dorig [On Road safety management: Ukrainian law] Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2019, 50, 357.
3. Drew, D. (1972). The theory of traffic flow and management. Translated from English. Moscow, USSR, Transport.
4. Haight, F. (1966). Haight mathematical theory of traffic flow. Translated from English. Moscow, USSR, Mir, 1966, 286.
5. Gukov, N. I. Issledovanie sootvetstvia dorognikh usloviy trebovaniyam transportnogo potoka Candidate Of Science, Diss [Study of the compliance of road conditions with traffic requirements]. Kyiv, 1979.
6. Polishchuk, V. P., Dziuba, O. P. (2008). Teoriia transportnoho potoku: metody ta modeli orhanizatsii dorozhnoho rukhu. Kyiv, Znannia Ukrainy, 2008, 175.
7. Smirnova, N. V. Metodologiya tselevogo poiska optimalnogo proeknogo resheniya dvukhpolosnikh avtomobilnikh dorog obschego polzovaniya. Dokt, Diss [Methodology of targeted search for the optimal design solution for two-lane public roads]. Kharkiv, 2015.
8. Lanovyi, O. T. Teoretychni osnovy ta praktychni metody zabezpechennya umov bezperervnogo ta zruchnogo rukhu transportnykh potokiv meregeyu avtomobilnykh dorig Dokt, Diss [Theoretical foundations and practical methods of ensuring the conditions of continuous, safe and convenient traffic flows on the road network]. Kyiv, 2016.
9. Sugrue, Thomas J. The Origins of the Urban Crisis: Race and Inequality in Postwar Detroit. Princeton University Press, 2005, 47–49.DOI: https://doi.org/10.1515/9781400851218
10. How London got rid of private cars – and grew more congested than ever. Retrieved from https://www.theguardian.com/politics/2020/feb/11/how-london-got-rid-of-private-cars-and-grew-more-congested-than-ever
11. Polishchuk, V. P., Nagrebelna, L. P. (2019). Problemy sychasnogo mista [Problems of the modern city]. Kyiv, Visnyk NTU, 3, 43, 2019, 136–142.
12. PIARC Technical committee C3.1 Road safety, 2011R01. (2011). Road safety audit guidelines for safety checks on new road projects.
13. SE “DerzhdorNDI”. (2017). МР В.2.3-37641918-891:2017 Metodychni rekomendatsiyi shchodo otsinyuvannya vidpovidnosti isnuyuchykh dorozhnikh umov vymoham bezpeky rukhu z urakhuvannyam intensyvnosti rukhu ta skladu transportnykh potokiv [Guidelines for evaluation of the existing road conditions compliance with traffic safety requirements, taking into account the traffic intensity and traffic flows]. Kyiv, Ukraine.
14. Vozniuk, A. B. (2019). Ispol’zovaniye geoprostranstvennykh dannyakh dlya audita bezopasnosti dorozhnogo dvizheniya [Using geospatial data for road safety audit]. Kyiv, Roads and bridges, 1, 23, 63–71.
15. SE “DerzhdorNDI”. (2016). SOU 42.1-37641918-038:2016 Pasport avtomobilnoyi dorohy [Enterprise standard. Road passport]. Kyiv, Ukraine.