Стаття 1, № 1’2020

О. А. Клименко, канд. техн. наук, доцент, заст. зав. лабораторії дослідження використання палив та екології, заст. керівника Випробувального центру колісних транспортних засобів з науково-технічного розвитку
ДП «ДержавтотрансНДІпроект», e-mail: aklimenko.insat@gmail.com,
ОRCID: 0000-0002-2323-6839;
В. С. Соцький, аудитор з оцінки відповідності продукціі вимогам технічних регламентів, аудитор із сертифікаціі ДТЗ, їх складових та приладдя, e-mail: sotskiyvs@gmail.com;
А. В. Щелкунов, Генеральний Директор Директорату з безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України, e-mail: shelkunovuti@ukr.net;
Р. М. Кириченко, Керівник експертної групи з технічного регулювання Директорату з безпеки на транспорті Міністерства інфраструктури України, e-mail: kirichenko@mtu.gov.ua;
В. Б. Агеєв , канд. техн. наук, перший заступник директора з науково-дослідної роботи ДП «ДержавтотрансНДІпроект», керівник Випробувального центру колісних транспортних засобів, e-mail: vageev@insat.org.ua, ORCID:0000-0002-5701-2518;
В. С. Устименко, канд. техн. наук, зав. лабораторії дослідження використання палив та екології, заст. керівника Випробувального центру колісних транспортних засобів, e-mail: vustymenko@insat.org.ua, ORCID: 0000-0003-3657-077Х;
Ю. Ф. Гутаревич, докт. техн. наук, професор, завідувач кафедри «Двигуни і теплотехніка», Національний транспортний університет, e-mail: yugutarevich@gmail.com, ORCID: 0000-0002-4939-4384

Щодо впровадження національної системи маркування рівня екологічної небезпеки дорожніх транспортних засобів

DOI: 10.33868/0365-8392-2020-1-261-2-13

Анотація. Розглянуто ключові аспекти, проблемні питання та пропозиції щодо можливого варіанту запровадження системи маркування поточного рівня екологічної небезпеки (РЕН) дорожніх транспортних засобів всіх основних категорій, що імпортують в Україну з різних ринків світу, на яких діють несумісні стандарти, в єдиній системі координат, з врахуванням віку, технічного стану та інших чинників. Система маркування поточного РЕН є ключовим елементом запровадження диференційованої та справедливої фіскальної політики з використанням принципу «забруднювач платить», з одночасним зменшенням податкового навантаження під час придбання транспортних засобів, сприяння якісному оновленню парку автомобілів, впровадження диференційованих обмежень і преференцій щодо доступу до інфраструктури (зокрема екологічних зон), та інших інструментів стимулювання використання екологічно більш сприятливих видів транспортних засобів відповідно до практики країн-членів ЄС.
Ключові слова: дорожні транспортні засоби, зведені викиди забруднювальних речовин, маркування рівня екологічної небезпеки.

1. Nikolas, Hill, Elisabeth,Windisch, Alexey, Klimenko. (2016). Development of national policy on regulation of road transport CO2 emissions and energy consumption in Ukraine. Clima East project report. Ricardo Energy & Environmental (United Kingdom), State Enterprise “State Road Transport Research Institute” (Ukraine). Retrieved January 10, 2020 from https://europa.eu/capacity4dev/climaeastpolicyproject/document/development-national-policy-regulation-road-transport-co2-emissions-and-energy-consumption-. DOI: 10.33744/2308-6645-2019-1-43-066-075
2. CPT Group GmbH. (2019). Worldwide Emission Standards and Related Regulations: Passenger Cars / Light and Medium Duty Vehicles. Retrieved January 10, 2020 from https://www.continental-automotive.com/getattachment/8f2dedad-b510-4672-a005-3156f77d1f85/EMISSIONBOOKLET_2019.pdf.
3. ACEA. (2019). ACEA Tax Guide 2019. Retrieved January 10, 2020 from https://www.acea.be/uploads/news_documents/ACEA_Tax_ Guide_2019.pdf. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.J001600
4. Zifei, Yang. (2018). Overview of Global Fuel Economy Policies. 2018 APCAP Joint Forum and Clean Air Week. ICCT. Retrieved January 10, 2020 from https://theicct.org/sites/default/files/Global-Fuel-Economy-Policies-Overview_ICCT_ ZYang_20032018.pdf.
5. Dr. Francisco, Posada (2018). Fuel Economy Policy Options and Target Setting. Africa Clean Mobility Week 2018. ICCT. Retrieved January 10, 2020 from http://wedocs.unep.org/bitstream/id/5f1fedd9-79d0-4cab-bc32-7ccd9c48c030/ FranciscoPosada_ICCT_Fuel%20Economy_20180312.pdf.
6. Zifei, Yang (2018). Vehicle Fuel Economy Standards and Feebate System. ACEEE International Symposium on Energy Efficiency Washington DC. Retrieved January 10, 2020 from https://aceee.org/ sites/default/files/pdf/conferences/intl/2018/Yang.pdf.
7. Redziuk A.M., Klymenko O.A. (2018). Shchodo stratehii pidvyshchennia efektyvnosti vykorystannia enerhii dorozhnim transportom [Regarding strategy to improve energy efficiency of road transport]. Avtoshliakhovyk Ukrainy, No. 4(256). p. 2–11.  DOI: 10.33868/0365-8392-2018-4-256-2-11
8. ACEA. (2015). Low Emission Zones. ACEA Position Pape. Retrieved January 10, 2020 from https://www.acea.be/uploads/publications/ACEA_LEZ_Position_May_2015.pdf. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.J001600
9. Astrid, H., Amundsen, Ingrid Sundvor. (2018). Low Emission Zones in Europe Requirements, enforcement and air quality. TØI report 1666/2018. Retrieved January 10, 2020 from https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=49204.
10. Bruxelles Environnement. (2018). Avaluation de la zone de basses emissions rapport 2018. Retrieved January 10, 2020 from https://lez.brussels/medias/rapp-2018-lez-fr-final.pdf?context=bWFzdGVyfGRvY3VtZW50c3wxNTYxOTQ1fGFwcGxpY2F0aW9uL3BkZnxkb2N1bWVudHMvaGU5L2hmNy84ODAxNjI2OTgwMzgyLnBkZnw0ZjFkNmU3ZGY5ODdhNTg0YmYxZjYwNTdhODQyOTAyMWVmZWFhMTQyMWY4YjU1ODc1ZmVlNzYwNTdmNWM2ZTYy
11. Donchenko, V. V., Kunin, Yu. I., Vaysblyum, M. E., Gusarov, A. P., Semenikhin A. N., Sazonova, G. M. (2016). Perspektivy vnedreniya v Rossiyskoy Federatsii sistemy «Eko-markirovki» vnov registriruyemykh i ekspluatiruyemykh avtotransportnykh sredstv: Proyekt PROON/GEF-Mintrans Rossii 00080462 «Sokrashcheniye vybrosov parnikovykh gazov ot avtomobilnogo transporta v gorodakh Rossii» [Prospects for the implementation of the Eco-Labeling system for newly registered and operated vehicles in the Russian Federation: UNDP / GEF-Ministry of Transport of Russia Project 00080462 “Reducing Greenhouse Gas Emissions from Road Transport in Russian Cities”]. Retrieved January 10, 2020 from https://alatransit.kz/sites/default/files/perspektivy_vnedreniya_v_rossiyskoy_federacii_sistemy_eko_-_markirovki.pdf.
12. Bruxelles mobilite. (2019). Expected effects from the low emission zone on car fleet and air quality in the Brussels region. Retrieved January 10, 2020 from https://lez.brussels/medias/lez-note-en-vdef.pdf?context=bWFzdGVyfGRvY3VtZW50c3w4NzEwNjI3fGFwcGxpY2F0aW9uL3BkZnxkb2N1bWVudHMvaGFiL2gzYy84ODAxNjI2Njg1NDcwLnBkZnxlNGNhYmZmYThmYjQ0MTczODE3MmU3MzYyYzc2ODdiOGZjYWFkOGYyNzNjZWM4OTA4MmJiYmU2NTgwMGVhOGFl
13. Alexey, Klimenko, Nikolas, Hill, Elisabeth, Windisch. (2019). Approaches to regulation of CO2 emission and energy consumption indicators of new light-duty vehicles in Ukraine. Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu. No 1(43). p. 66–75. DOI: 10.33744/2308-6645-2019-1-43-066-075

14. Klymenko, O. A., Ustymenko, V. S., Kolobov, K. S., Rychok, S. O., Hora, M. D., Naumenko, N. O. (2019). Analiz rezultativ doslidzhen vykydiv zabrudniuvalnykh rechovyn lehkovymy avtomobiliamy, shcho buly v korystuvanni, ta importovani v Ukrainu z SShA [Analysis of the results of studies of emissions of pollutants by used cars imported into Ukraine from the USA]. Avtoshliakhovyk Ukrainy, 1, 257, 2–11. https://doi.org/10.4271/13-01-01-0001
15. Oleksiy, Klymenko, Viktor, Ustymenko, Kostiantyn, Kolobov, Sergiy, Rychok, Mykola, Hora, Nila, Naumenko. (2019). Analysis of Emissions in the European Driving Cycle of Used Light-Duty Vehicles Imported to Europe from North America. SAE Int. J. Sust. Trans., Energy, Env., & Policy 1(1):2019, DOI:10.4271/13-01-01-0001.
16. Hutarevych, Yu. F., Zerkalov, D. V., Hovorun, A. H., Korpach, A. O., Merzhyievska, L. P. (2006). Ekolohiia ta avtomobilnyi transport [Ecology and automobile transport].
17. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016 – Road transport: Exhaust emissions Update Jul. 2018.
18. EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2016 – Road transport: Automobile tyre and brake wear, Automobile road abrasion.
19. GN 2.1.6.695-98 «Predelno dopustimyye kontsentratsii (PDK) zagryaznyayushchikh veshchestv v atmosfernom vozdukhe naselennykh mest» [Maximum allowable concentration (MAC) of pollutants in the atmospheric air of populated areas].
20. GN 2.1.6.3492-17 «Predelno dopustimyye kontsentratsii (PDK) zagryaznyayushchikh veshchestv v atmosfernom vozdukhe gorodskikh i selskikh poseleniy» [Maximum allowable concentrations (MPC) of pollutants in the air of urban and rural settlements].
21. GN 2.2.5.3532-18 «Predelno dopustimyye kontsentratsii (PDK) vrednykh veshchestv v vozdukhe rabochey zony» [Maximum allowable concentration (MAC) of harmful substances in the air of the working area].
22. GOST 12.1.005-88 «Sistema standartov bezopasnosti truda (SSBT). Obshchiye sanitarno-gigiyenicheskiye trebovaniya k vozdukhu rabochey zony (s Izmeneniyem № 1) [Occupational safety standards system (OSSS). General sanitary and hygienic requirements for air in the working area (with Amendment No. 1)].
23. «Hranychno dopustymi kontsentratsii khimichnykh i biolohichnykh rechovyn v atmosfernomu povitri naselenykh mists», zatverdzheni v 2015 r. t.v.o. holovnoho derzhavnoho sanitarnoho likaria Ukrainy S.V. Protasom. [Maximum permissible concentrations of chemical and biological substances in the atmospheric air of inhabited places”, approved in 2015 by in operation Chief of State Sanitary Doctor of Ukraine S.V. Protas].
24. DSP-201-97 «Derzhavni sanitarni pravyla okhorony atmosfernoho povitria naselenykh mists (vid zabrudnennia khimichnymy ta biolohichnymy rechovynamy)», zatverdzheni nakazom Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 9 lypnia 1997 g. No. 201. [State Sanitary Rules for the Protection of the Atmospheric Air of Settlements (from Chemical and Biological Contamination)”, approved by the Order of the Ministry of Health of Ukraine of July 9, 1997 No. 201].
25. Hranychno dopustymi kontsentratsii (HDK) ta oriientovni bezpechni rivni diiannia (OBRD) zabrudniuvalnykh rechovyn v atmosfernomu povitri naselenykh mists. Pidhotovleno Upravlinniam atmosfernoho povitria Minekoresursiv Ukrainy (holovnyi spetsialist Trofymenko N.S.), Ukrainskym naukovym tsentrom tekhnichnoi ekolohii (spivrobitnyky laboratorii № 13), Holovnym sanitarno-epidemiolohichnym Upravlinniam Ministerstva okhorony zdorov’ia Ukrainy (holovnyi spetsialist Karpenko T.F.), Komitetom z pytan hihiienichnoi rehlamentatsii MOZ Ukrainy (Horban L.M.) ta Ukrainskym naukovym hihiienichnym tsentrom (zav. laboratoriieiu hihiieny atmosfernoho povitria d.m.n. Prysiazhniuk V.Ye., n.s. Fedoryshyn O.P.). 2017 [Maximum permissible concentrations (MPCs) and indicative safe levels of action (OBD) of pollutants in the atmospheric air of populated areas. Prepared by the Office of Atmospheric Air of the Ministry of Resources of Ukraine (Chief Specialist Trofimenko NS), Ukrainian Scientific Center for Technical Ecology (employees of the laboratory No. 13), Chief Sanitary and Epidemiological Department of the Ministry of Health of Ukraine (Chief Specialist Karpenko TF) on the issues of hygienic regulation of the Ministry of Health of Ukraine (Gorban LM) and the Ukrainian Scientific Hygienic Center (Head of the Laboratory of atmospheric air hygiene, PhD Prysyazhnyuk VE, Fedoryshyn OP). 2017]. https://doi.org/10.26693/jmbs03.05.191
26. P.G., Boulter. (2009). Emission factors 2009: Report 6 – deterioration factors and other modeling assumptions for road vehicles. Published Project Report PPR359. TLR Limited.
27. Jens, Borken-Kleefeld, Yuche, Chen. (2015). New emission deterioration rates for gasoline cars – Results from long-term measurements. Atmospheric Environment (#1967) November 2014 No 101 (2015). p. 58-64. DOI: 10.1016/j.atmosenv.2014.11.013.
28. David Carslaw. (2018). Emissions deterioration – the Cinderella of vehicle emissions measurement. Retrieved January 10, 2020 from https://ee.ricardo.com/news/emissions-deterioration-%E2%80%93-the-cinderella-of-vehicl.
29. Yuche, Chen, Jens, Borken-Kleefeld. (2016). NOx emissions from diesel passenger cars worsen with age. National Renewable Energy Laboratory, 15013 Denver West Parkway, Golden, Colorado 80401, United States, International Institute for Applied Systems Analysis, Schlossplatz 1, 2361 Laxenburg, Austria. Retrieved January 10, 2020 from https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.est.5b04704?src=recsys. DOI: 10.1021/acs.est.5b04704.
30. CARB. (2006). Revision of Heavy Heavy-Duty Diesel Truck Emission Factors and Speed Correction Factors (CARB’s heavy-duty diesel inventory estimation methodology). https://doi.org/10.33915/etd.2658
31. CARB. (2006). Revision of Heavy Heavy-duty Diesel Truck Emission factors and Speed Correction Factors (Amendment to EMFAC Modeling Change Technical Memo).
32. Tom, Wenzel, Brett, C., Singer. (2000). Some Issues in the Statistical Analysis of Vehicle Emissions (Environmental Energy Technologies Division, Lawrence Berkeley National Laboratory). Journal of Transportation and statistics.
33. Nigel, N., Clark , Justin, M., Kern , Christopher, M., Atkinson & Ralph, D., Nine. (2002). Factors Affecting Heavy-Duty Diesel Vehicle Emissions, Journal of the Air & Waste Management Association, 52:1, 84-94, DOI: 10.1080/10473289.2002.10470755
34. Qingyu, Zhang, Juwang, Fan, Weidong, Yang, Fang, Ying, Zhen, Bao, Yi, Sheng, Cheng, Lin, Xuan, Chen. (2018). Influences of accumulated mileage and technological changes on emissions of regulated pollutants from gasoline passenger vehicles. Journal of Environmental Sciences. No 71. p. 197–206. https://doi.org/10.1016/j.jes.2018.03.021
35. Morten, Winther, Chris, Dore, and others. (2019). Non-road mobile sources and machinery – EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook 2019, European Anvironment Agency.
36. Robert, Joumard, Juhani, Laurikko, Tuan, Le Han, Savas, Geivanidis, Zisis, Samaras, et al. (2009). Accuracy of exhaust emission factor measurements on chassis dynamometer. J. Air & Waste Manage. Assoc., 009, 59, pp.695-703. Retrieved January 10, 2020 from https://www.researchgate.net/publication/26672285_Accuracy_of_exhaust_emission_factor_measurements_on_chassis_dynamometer. https://doi.org/10.3155/1047-3289.59.6.695
37. Hao, Cai, Andrew, Burnham, Michael, Wang. (2013). Updated Emission Factors of Air Pollutants from Vehicle Operations in GREETTM Using MOVES. Systems Assessment Section. Energy Systems Division. Argonne National Laboratory.
38. Danish Centre for Environment and Energy. (2018). Danish emission inventories for road transport and other mobile sources. Inventories until the year 2016. Scientific Report from DCE – Danish Centre for Environment and Energy No. 277.
39. Environment Australia. (2000). Emissions Estimation. Technique Manual for Aggregated Emissions from Motor Vehicles 22 November 2000 – Version 1.0. Environment Australia. NPA.
40. Oliver, Hongyan, H., Kelly, Sims, Gallagher, Mengliang, Li, Kongjian, Qin, Jianwei, Zhang, Huan, Liu and Kebin, He. (2009). In-use Vehicle Emissions in China: Beijing Study: Discussion paper 2009-05, Cambridge, Mass.: Belfer Center for Science and International Affairs. DOI:  10.2172/960198
41. Environmental Protection Agency. (2010). Development of Emission Rates for Heavy-Duty Vehicles in the Motor Vehicle Emissions Simulator MOVES2010. Final Report. Assessment and Standards Division Office of Transportation and Air Quality U.S. Environmental Protection Agency. Retrieved January 10, 2020 from https://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/P100F80L.TXT?ZyActionD=ZyDocument&Client=EPA&Index=2011+Thru+2015&Docs=&Query=&Time=&EndTime=&SearchMethod=1&TocRestrict=n&Toc=&TocEntry=&QField=&QFieldYear=&QFieldMonth=&QFieldDay=&IntQFieldOp=0&ExtQFieldOp=0&XmlQuery=&File=D%3A%5Czyfiles%5CIndex%20Data%5C11thru15%5CTxt%5C00000005%5CP100F80L.txt&User=ANONYMOUS&Password=anonymous&SortMethod=h%7C-&MaximumDocuments=1&FuzzyDegree=0&ImageQuality=r75g8/r75g8/x150y150g16/i425&Display=hpfr&DefSeekPage=x&SearchBack=ZyActionL&Back=ZyActionS&BackDesc=Results%20page&MaximumPages=1&ZyEntry=1&SeekPage=x&ZyPURL. DOI: 10.1007/springerreference_32156
42. Jiun-Horng, Tsai, Yung-Chen, Yao, Pei-Hsiu, Huang, Hung-Lung, Chiang. (2018). Fuel Economy and Volatile Organic Compound Exhaust Emission for Motorcycles with Various Running Mileages. Aerosol and Air Quality Research, 18: 3056–3067, 2018. doi: 10.4209/aaqr.2018.07.0264.
43. Philip, L., Heirigs, Siona, S., Delaney, Robert, G., Dulla. (2004). Evaluation of MOBILE Models: MOBILE6.1 (PM), MOBILE6.2 (Toxics), and MOBILE6/CNG (is the part of NCHRP Project 25-25, Task 7, National Cooperative Highway Research Program, Transportation Research Board). Sierra Research, Inc.