© М. Б. Назаренко, канд. техн. наук, заступник начальника науково-дослідного центру, ОRCID: 0000-0001-8649-9014,
e-mail: nnazarenko@insat.org.ua;
© В. Б. Агеєв, канд. техн. наук, начальник науково-дослідного центру, ОRCID: 0000-0002-5701-2518, e-mail: vageev@insat.org.ua;
© А.В. Голик, канд. техн. наук, завідувач відділу,
ОRCID: 0000-0002-0994-9541, e-mail: aholyk@insat.org.ua;
© В.С. Устименко канд. техн. наук, завідувач сектору,
ORCID: 0000-0003-3657-077Х, e-mail: vustymenko@insat.org.ua;
© Ю.А. Кузьмич, інженер I категорії, ORCID: 0009-0008-7590-1707,
e-mail: ykuzmich@insat.org.ua
(ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут»)
АНАЛІЗ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ЩОДО ЦИФРОВИХ (SMART) ТАХОГРАФІВ ТА ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО АКТУАЛІЗАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ
DOI: 10.33868/0365-8392-2025-2-283-2-6
Анотація. Стаття присвячена гармонізації законодавства України з нормативно-правовими актами Європейського Союзу у сфері автомобільного транспорту. Особливу увагу приділено впровадженню цифрових (SMART) тахографів, що регулюються Регламентом (ЄС) № 165/2014. Розглянуто зобов’язання України за Угодою про асоціацію з ЄС, зокрема необхідність адаптації технічних стандартів. Визначено переваги впровадження цифрових технологій у транспортній сфері, а саме: зменшення рівня ДТП, модернізацію системи контролю та інтеграцію до європейської транспортної мережі (TEN-T). Окреслено напрями вдосконалення національного законодавства, зокрема узгодження термінології, технічних вимог і правил функціонування системи тахографів. Реалізація цих заходів сприятиме підвищенню конкурентоспроможності українських перевізників, розвитку транспортної інфраструктури та зростанню інвестиційної привабливості галузі.
Ключові слова: автомобільний транспорт, інформаційно-комунікаційні технології, цифрові технології, безпека дорожнього руху, система тахографів, актуалізація, законодавство, гармонізація законодавства України із законодавством Європейського Союзу.
References
1. State Service of Ukraine for Transport Safety. (2022). Analysis of the state of traffic safety and accidents on land transport in Ukraine for 2021. http://dsbt.gov.ua/sites/default/files/imce/Bezpeka_DTP/2022/analiz_avariynosti_2021.pdf
2. State Service of Ukraine for Transport Safety. (2023). Analysis of the state of traffic safety and accidents on land transport in Ukraine for 2022. https://www2.dsbt.gov.ua/sites/default/files/imce/Bezpeka_DTP/2023/analiz_avariynosti_2022_1.pdf.
3. Ministry for restoration. (2030). The project of the National Transport Strategy of Ukraine for the peri-od up to 2030. https://shorturl.at/bGKO4.
4. Sytnyk, V. F. (2009). Decision support sys-tems. Kyiv National Economic University. 614pp.
5. Subbotin S. O. (2008). Representation and processing of knowledge in artificial intelligence and de-cision support systems. National University “Zaporizhzhia Polytechnic”. 341 pp.
6. International Transport Forum. (2022). ECMT Multilateral Quota: User Guide 2022. https://www.itf-oecd.org/user-guide-certificates.
7. Verkhovna Rada of Ukraine. (2014). Di-rective 2014/45/EU of the European Parliament and of the Council of 3 April 2014 on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers and repealing Directive 2009/40/EC. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/984_034-14#Text.
8. EUR-Lex. (2014). Directive 2014/45/EU of the European Parliament and of the Council of 3 April 2014 on periodic roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers and repealing Directive 2009/40/EC Text with EEA relevance. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32014L0045.
9. Verkhovna Rada of Ukraine. (2006). The 1997 Agreement. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_e51#Text.
10. DerzhautotransNDIproject. (2022). Expert sys-tem of vehicle suitability checks according to the re-quirements of the ECMT/ITF and the 1997 Agreement. Prospects for the development of road transport and in-frastructure: collection of theses of reports of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv, 2022, 420.