Стаття 4 № 1'2025

© М. Г. Михалевич, докт. техн. наук, професор
кафедри автомобілів ім. А. Б. Гредескула,
ORCID: 0000-0001-9890-3838,
e-mail: mkolyag@gmail.com;
© В. О. Шаповаленко, асистент кафедри
автомобілів ім. А. Б. Гредескула,
ORCID: 0000-0002-5770-0740,
e-mail: vladislav-shapovalenko@ukr.net
(Харківський національний
автомобільно-дорожний університет)

ПОРІВНЯННЯ ВАГОВИХ ТА ГАБАРИТНИХ ПАРАМЕТРІВ ЛЕГКОВОГО АВТОПАРКУ УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ БОКОВОГО УДАРУ
DOI: 10.33868/0365-8392-2025-1-282-23-28

Анотація. Сьогодні у світі відсутня єдина класифікація автомобілів. Європейська система розподілу налічує 12 класів автомобілів, у США їх існує 7. Європейський комітет з проведення незалежних краш-тестів EuroNCAP розділяє автомобілі на 9 класів. У кожній класифікації є клас автомобілів SUV (sport utility vehicle) – спортивно-утилітарні транспортні засоби, популярні на ринку нових автомобілів. Український ринок не залишився осторонь від цієї тенденції. Наразі приблизно 40 % ринку нових автомобілів, що реалізуються в Україні, це саме транспортні засоби класу SUV. Під час проведення незалежних краш-тестів, які перевіряють бокову безпеку водія та пасажирів, енегрія удару поширюється та поглинається боковими порогами, дверними стійками та брусами безпеки, які розташовані всере-дині дверей. На жаль, відсутні види краш-тестів між автомобілями різних масово-габаритних параметрів, напри-клад, коли в легковий автомобіль відбувається удар збоку транспортним засобом класу SUV. . Основна проблема по-стає в тому, що висота поперечної балки у SUV розташована вище ніж бруси безпеки в дверях легкового автомобіля. Таким чином складно спрогнозувати розподіл кінетичної енергії удару та ступінь травмування водія та пасажирів легкового транспортного засобу.
Ключові слова: боковий удар, краш-тест, автомобільний парк, масово-габаритні параметри, пасивна безпека.

References
1. Laura Cozzi. (2024). SUVs are setting new sales records each year – and so are their emissions. Retrieved November 8, 2024 from https://www.iea.org/commentaries/suvs-are-setting-new-sales-records-each-year-and-so-are-their-emissions.
2. Autoconsulting.ua. (2023). Trendy avtorynku Ukrayiny [Trendy car market of Ukraine]. Re-trieved November 10, 2024 from https://autoconsulting.ua/article.php?sid=54858.
3. Ford Media Center. (2015). New survey shows accelerating suv boom. Retrieved Novem-ber 11, 2024 from https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/gb/en/news/2015/09/07/new-survey-shows-accelerating-suv-boom-as-millennials-join-new-c.html.
4. Eurocap.com. (2012). Side impact testing protocol. Retrieved November 12, 2024 from https://cdn.euroncap.com/media/1478/euro-ncap-side-protocol-version-60.pdf
5. Juan Felipe Munoz. (2022). Obesity of cars, the new challenge of the industry. Retrieved No-vember 15, 2024 from https://uk.motor1.com/news/622233/obesity-of-cars-new-industry-challenge.
6. R. E. Hawley. (2024). Average car weight. Re-trieved November 15, 2024 from https://www.bankrate.com/insurance/car/average-car-weight.
7. UNECE. (2010). FMVSS no. 214 Аmending side impact dynamic test adding oblique pole test. Retrieved November 15, 2024 from https://unece.org/DAM/trans/doc/2010/wp29grsp/RD-2e.pdf.
8. UNECE. (2015). Uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the protection of the occupants in the event of a lateral collision. Retrieved November 16, 2024 from https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R095r2e.pdf.
9. Kyeongrae Jo, Sungjong Kang. (2016). The Section Design of Press Door Impact Beam for Improving Bending Strength. Retrieved November 16, 2024 from http://journal.ksae.org/_common/do.php?a=full&bidx=707&aidx=9460.
10. PuntoSicuro. (2024). Sicurezza stradale: la sicurezza delle autovetture. Retrieved November 16, 2024 from https://www.puntosicuro.it/view-pdf/sicurezza-stradale-la-sicurezza-delle-autovetture-AR-24757/.
11. Vehicle-to-vehicle front-to-side crash analysis using a CAE based methodology. Re-trieved November 17, 2024 from https://www.semanticscholar.org/paper/Vehicle-to-vehicle-front-to-side-crash-analysis-a-Barbat-Li/9a8a4e22e772ca6eb805c685964d32cce57debaf/figure/6.
12. Audi MediaCentre. (2019). Multifaceted personality: predictive active suspension in the A8 flagship model. Retrieved April 4, 2024 from https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/multifaceted-personality-predictive-active-suspension-in-the-a8-flagship-model-11905
13. Mercedes-Benz. (2020). Meet the S-Class DIGITAL: Innovation by Intelligence. Retrieved April 4, 2024 from
https://www.youtube.com/watch?v=rxMnpK2GoGg.
14. Vehicledynamicsinternational.com. (2019). Vehicle dynamics international 2019. Retrieved April 4, 2024 from
http://www.rapa.com/automotive/wp-content/uploads/sites/2/2024/01/eABC-VehicleDynamics.pdf.