© С. Ю. Гутаревич, канд. техн. наук, доцент,
старший науковий співробітник відділу оцінки
відповідності частин та обладнання колісних
транспортних засобів,
ORCID: 0000-0003-1589-5604,
e-mail: sgutarevich@insat.org.ua;
© Ю. В. Шкуротяний, завідувач відділу оцінки відповідності частин та обладнання колісних транспортних засобів,
ORCID: 0009-0008-7160-5871,
e-mail: uskurotyany@insat.org.ua;
© Ю. В. Пономарьова, провідний інженер відділу оцінки відповідності частин та обладнання
колісних транспортних засобів,
ORCID: 0009-0005-4402-4543,
e-mail: uponomareva@insat.org.ua;
© Ж. Є. Нижеборська, провідний інженер відділу оцінки відповідності частин та обладнання
колісних транспортних засобів,
ORCID: 0009-0000-4252-8805,
e-mail: zhannan@insat.org.ua
(ДП “ДержавтотрансНДІпроект”)
ВИМОГИ ДО БЕЗПЕЧНОСТІ КОНСТРУКЦІЇ КОЛІСНИХ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ КАТЕГОРІЇ L В ЄВРОПЕЙСЬКОМУ СОЮЗІ ТА УКРАЇНІ
DOI: 10.33868/0365-8392-2024-3-280-78-84
Анотація. Наведено статистичні дані про світовий парк та світове виробництво колісних транспортних засобів категорії L. Розглянуто аварійність за участю мотоциклів та проаналізовано вплив відповідності їх конструкцій на безпечну експлуатацію.
Розглянуто нормативні документи Європейського Союзу, які регламентують оцінювання відповідності колісних транспортних засобів категорії L. Оскільки Європейського Союз є колективним учасником Женевської Угоди 1958 року Регламенти ЄС передбачають, що основу вимог активної, пасивної та екологічної безпеки, які є обов’язковими при затвердженні типу транспортних засобів в ЄС, складають вимоги Правил ООН. Наведено ос-новні характеристики та конструкції сучасних квадромобілів. Розглянуто вимоги Правил ООН, а також додаткові до Правил ООН вимоги до конструкції КТЗ, які застосовуються при затвердженні типу в ЄС, зокрема вимоги до з’єднувальних та зчіпних пристроїв; пристроїв, що запобігають несанкціонованому використанню; безпечності зовнішніх поверхонь кузовів; пасажирських ручок та підніжок, конструкції захисту від перекидання; кріплень ременів безпеки водія та пасажирів; місць для сидіння водія та пасажирів; керованості, маневреності та здатності до повороту на різних швидкостях, пожежної безпечності мотоциклів; ресурсу найбільш критичних з погляду безпеки систем, деталей та обладнання; доступу до інформації про ремонт та обслуговування тощо.
Наведено результати порівняльного аналізу застосування Правил ООН при затвердженні типу в ЄС та Україні.
З огляду на конструкції сучасних транспортних засобів, на основі проведеного аналізу, надано рекомендації щодо вдосконалення системи оцінювання відповідності колісних транспортних засобів категорії L в Україні.
Ключові слова: колісні транспортні засоби категорії L, мопеди, мотоцикли, квадроцикли, квадромобілі, безпечність конструкції, оцінювання відповідності, Правила ООН, технічні регламенти.
References
1. EU. (2013). Regulation (EU) 168/2013 of the European Parliament and of the Council of 15 January 2013 on the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles Text with EEA relevance) Retrieved from http://data.europa.eu/eli/reg/2013/168/oj
2. EU. (2013).Commission Delegated Regulation (EU) No 3/2014 of 24 October 2013 supplementing Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to vehicle functional safety requirements for the approval of two- or three-wheel vehicles and quadricycles Retrieved from
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2014/3/oj
3. EU. (2013). Commission Delegated Regulation (EU) No 44/2014 of 21 November 2013 supplementing Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to the vehicle construction and general requirements for the approval of two- or three-wheel vehicles and quadricycles Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2014/44/oj
4. EU (2013). Commission Delegated Regulation (EU) No 134/2014 of 16 December 2013 supplementing Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to environmental and propulsion unit performance requirements and amending Annex V thereof Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_del/2014/134/oj
5. EU. (2014). Commission Implementing Regulation (EU) No 901/2014 of 18 July 2014 implementing Regulation (EU) No 168/2013 of the European Parliament and of the Council with regard to the administrative requirements for the approval and market surveillance of two- or three-wheel vehicles and quadricycles Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/eli/reg_impl/2014/901/oj
6. UNECE. (1958). Agreement concerning the Adoption of Harmonized Technical United Nations Regulations for Wheeled Vehicles, Equipment and Parts which can be Fitted and/or be Used on Wheeled Vehicles and the Conditions for Reciprocal Recognition of Approvals Granted on the Basis of these United Nations Regulations (Revision 3) Retrieved from http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html)
7. The Order of the Ministry of Infrastructure of Ukraine dated 17.08.2012 No. 521 “On Approval of the Procedure for Approval of Vehicle Design, Their Parts and Equipment, and the Procedure for Maintaining the Register of Vehicle and Equipment Type Certificates and Certificates of Conformity for Vehicles or Equipment Issued by Manufacturers.”
8. European integration portal. (2023). Analysis of EU regulatory acts regarding the conformity assessment of wheeled vehicles with the aim of improving the vehicle type approval system in Ukraine in accordance with the requirements of the Association Agreement between Ukraine and the European Union. Report on the scientific research work, state registration number: 0120U103940, Kyiv, 2020.
9. Hutarevych S. Y., Shkurotniy Y. V., Ponomaryova Y. V., Nyzheborska Z. Y. (2023) Features of Conformity Assessment of L Category Wheeled Vehicles. Prospects for the Development of Automotive Transport and Infrastructure. Proceedings of the Third International Scientific and Practical Conference, Kyiv, SE “State Road Transport Research Institute”, 195-197.