Стаття 7 № 2'2025

© В. В. Федоров, канд. техн. наук, доцент,
ORCID:0000-0002-1085-5112,
е-mail: fedorov.volodymyr@gmail.com;
© О. А. Корпач, канд. техн. наук, доцент,
ORCID:0000-0002-2496-4395,
е-mail: korpach1988@gmail.com;
© Д. М. Ященко, канд. техн. наук, доцент,
ORCID:0000-0003-3674-0089,
е-mail: y_d@ukr.net
(Національний транспортний університет)

ПОЛІПШЕННЯ МАСКУВАЛЬНИХ ВЛАСТИВОСТЕЙ БРОНЕАВТОМОБІЛЯ «БАРС-8» ШЛЯХОМ ЗНИЖЕННЯ ЙОГО РІВНЯ ЗОВНІШНЬОГО ШУМУ
DOI: 10.33868/0365-8392-2025-2-283-38-42

Анотація. До військових автомобілів, крім загальновідомих виробничих, експлуатаційних, споживчих вимог та вимог безпеки, висувають також специфічні вимоги, зокрема щодо балістичного та протимінного захисту, здатності до маскування. Маскування – це комплекс заходів, спрямованих на приховування своїх військ від спостереження супротивника. У маскуванні реалізується найважливіший закон війни: «Не виявив – не вразив ціль». Маскувати – значить робити непомітними, невидимими для супротивника військові об’єкти. Це досягається за допомогою впливу на психічну діяльність противника з метою породити в нього ілюзії сприйняття. Вони можуть бути: зорові, звукові, кінестетичні. До звукових відносять шумові перешкоди, в яких необхідно приховати шум бойової техніки або «тиху» військову техніку з низьким рівнем зовнішнього шуму. У цій роботі розглядається поліпшення маскувальних властивостей військового автомобіля, які є вкрай важливими та залежать від низки факторів: габаритних розмірів, покриття корпусу (термічне випромінювання) та рівня зовнішнього шуму. Один із найбільших шумів автомобілів – шум відпрацьованих газів двигунів внутрішнього згорання, який зменшують за допомогою відповідних глушників. Для військового автомобіля є доцільним створення нового глушника шуму, який принципово відрізнявся б від наявних. Наведено розроблений глушник шуму для бронеавтомобіля «Барс-8». Для розробки глушника за основу було взято популярну в оптиці модель абсолютно чорного тіла у вигляді ізольованої макропорожнини з малим отвором: промінь, потрапивши крізь отвір у порожнину, зазнає багаторазового відбиття, частково поглинається під час кожного з них і практично не повертається звідти. У розробленому глушнику «чорна дірка» забезпечується багаторазове відбиття звукових хвиль від внутрішніх поверхонь сферичної форми. Розроблено математичну модель роботи цього глушника, яка базується на врахуванні багатократного відбиття звукових хвиль від поверхні та коефіцієнта звукопоглинання поверхонь глушника. Встановлено, що ефективність глушника в зоні низьких частот становить 23 дБ. Спрогнозовано залежність рівня зовнішнього шуму бронеавтомобіля «Барс-8» від швидкості руху.
Ключові слова: бронеавтомобіль, «Барс-8», шум, маскування, глушник шуму, відпрацьовані гази, абсолютно чорне тіло, чорна дірка, двигун, магістральний цикл.

References
1. Ukrainian Military Pages. (2019). “Bars-8”. Retrieved from https://www.ukrmilitary.com/2019/07/bars8.html.
2. Utility model patent No. 79130 UA, IPC (2006) F01N 1/06. Exhaust silencer / V. V. Fedo-rov, V. P. Sakhno; National Transport University. – Application 09.02.2005; Publ. 05/25/2007; Bul. No. 7.
3. Fedorov V. V. (2008). Akustyka avtomo-bilya. Prynt [Car acoustics: Print]. Kyiv, 285. [in Ukraine].