Article 5 # 1'2025

© Б. С. Завертанний, докт. філософії, інженер-конструктор,
ORCID: 0009-0001-7492-3663,
e-mail: zavertannyi@stu.cn.ua
(ТОВ «ПЕТ ТЕХНОЛОДЖИЗ»);
© Г. В. Пасов, канд. техн. наук, доцент кафедри,
ORCID: 0000-0001-7248-9085,
e-mail: genapasov@gmail.com
(Національній університет «Чернігівська політехніка»);
© М. С. Завертанний, канд. техн. наук,
науковий співробітник,
ORCID: 0000-0002-8415-8555,
e-mail: zavertannyi@gmail.com
(Інститут електрозварювання імені Є. О. Патона НАН України)

ГЕОМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОКОВЗУВАННЯ ШИН АВТОМОБІЛЯ ПО ДОРОЖНЬОМУ ПОЛОТНУ ПРИ НЕОПТИМАЛЬНОМУ РОЗВАЛІ (КУТІ УСТАНОВКИ КОЛІС)
DOI: 10.33868/0365-8392-2025-1-282-29-34

Анотація. Тертя поверхні шини авто по дорожньому покриттю є одним із найбільших чинників дисипації енергії під час руху авто та нагріву автомобільної шини. Насамперед від тертя залежать втрата потужності, термін експлуатації та ресурс самої шини. Зрозуміло, чим більше кут установки коліс, тим більш нерівномірно та інтенсивно буде стиратися шина. Також від кута установки колеса може залежати пляма контакту шини авто з дорожнім покриттям, що зі свого боку впливає на параметри гальмування автомобіля, такі як уповільнення та пройдений шлях після початку гальмування. Особливо важливими є оцінка експлуатації шини в усталених режимах та на великих пробігах. У роботі проведено аналіз впливу кута розвалу автомобільного колеса на швидкість тертя по лінії контакту шини колеса з дорожнім покриттям. Описано принцип проковзування поверхні шини колеса відносно дорожнього покриття. Наведено причини виникнення відносного проковзування шини колеса по дорожньому покриттю. Приведено схеми розподілення швидкостей, проковзування і сил тертя по довжині лінії взаємодії шини колеса з дорожнім покриттям.
Ключові слова: розвал, сходження, кут установки колеса, шина, проковзування, тертя.

References
1. Barhe, S. G., and Gawalwad, B. G. (2016). Measurement of wheel alignment using IR sensor, International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, Vol. 4, ISSN 2349-4476, 2016.
2. Verbytskyi V. H. (2016). Doslidzhennia kutiv skho-dzhennia kolis pry riznykh shvydkostiakh rukhu avtomobilia [Study of the angles of convergence of the wheels at different speeds of the car]. Avtomobil i Elektronika. Suchasni Tekhnolohii, 10, 81-85 [in Ukrainian].
3. A. K. Patil and V. L. Kadlag. (2016). Design of whee alignment measuring system using infrared transmissions, International Journal of Technical Research and Applications, e-ISSN: 2320-8163, 4, 5, 4–6.
4. R. Furferi, L. Governi, Y. Volpe, and M. Carfagni. (2013). Design and assessment of a machine vision system for automatic vehicle alignment, International Journal of Advanced Robotic Systems, 10, 242.
5. Das, R. K., Hossain, A. M., Islam, T., & Banik, S. C. (2022). Effect of front right toe-out angles on fuel consumption for a light vehicle. South Florida Journal of Development, 3, 3, 3724–3735.
6. Shcherbyna A. V. (2016). Zmina kutiv skhodzhennia kolis na perekhidnykh rezhymakh rukhu avtomobilia [Changing the angles of convergence of the wheels in the transition modes of the car]. Avtomobil i Elektronika. Suchas-ni Tekhnolohii, Vol. 10, 97-102 [in Ukrainian].
7. Zhuravel D. P., Bondar A. M. (2020) Perspektyvnyi sposib pidvyshchennia kerovanosti kolisnykh mashyn [A promising method of improving the controllability of wheeled vehicles]. Pratsi Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu. Melitopol: TDATU, Vol.20, t. 4, 279[in Ukrainian].
8. Karpenko, V., Kaps’kyy, D., Rudenko, N., & Neskreba, E. (2021). Determining the starting time of car movement to stabilize the internal pressure and the temperature in the tires. Automobile Transport, 48, 38–44. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2021.48.0.38
9. Karpenko, V., Voropay, O., & Neskreba, E. (2022). Indirect assessment of the rolling resistance of a car tire in the starting mode of motion. Automobile Transport, 50, 5–13. https://doi.org/10.30977/AT.2019-8342.2022.50.0.01
10. Karpenko, V., Neskreba, E. (2022). Refined assessment of tire rolling resistance in the starting mode. Automobile Transport, 51, 5–13. https://doi.org/10.30977/AT.2219-8342.2022.51.0.01
11. Popov S. V., Buchynskyi M. Ya., Hnitko S. M., Cherniavskyi A. M. (2019). Teoriia mekhanizmiv tekhnolohichnykh mashyn: pidruchnyk dlia studentiv mekhanichnykh spetsialnostei za-kladiv vyshchoi osvity [Theory of mechanisms of technological machines: a textbook for students of mechanical specialties of higher education institutions]. Navch. posibny`k [in Ukrainian].
12. Cui, H., Wang, Q., Lian, Z. et al. (2019).Theoretical Model and Experimental Research on Friction and Torque Characteristics of Hydroviscous Drive in Mixed Friction Stage. Chin. J. Mech. Eng. 32, 80.
13. О. P. Manoilenko, B. S. Zavertannyi, О. О. Akymov. (2020). The research of the process of forging a rolling roller through the pack of the final form of rewinding machines. Vlákna a textil (Fi-bres and Textiles). 27, 2, 69-73.
14.Syvak R. I., Derevenko I. A. (2014). Korotkyi kurs teoretychnoi mekhaniky [A short course in theoretical mechanics]. Navch. posibny`k [in Ukrainian].
15.Miniailo A. V., Tishchenko L. M., Mazorenko D. I. (2013). Detali mashyn [Machine details]. Navch. posibny`k [in Ukrainian].